Titik Fokus

Saya cukup terpukul dengan kata-kata seorang ustaz; "Bila lagi kita hendak mengingati Allah jika bukan pada waktu solat? Kamu rasa sepanjang kamu hidup ni, solat kamu khusyuk tak? Berapa peratus kadar khuyuk kamu tu? Periksa kembali niat…
Baca Lagi...

Loceng yang sama.

Dulu Bila dikenang zaman kita mula-mula memasuki era persekolahan, pasti tidak lekang dengan pengalaman membeli aiskrim di luar pagar sekolah. "Kriiingg~" bunyi loceng sekolah yang menandakan sesi hari ini berakhir.…
Baca Lagi...

Tahap pemikiran

Baru-baru ini saya teruja dengan keterbukaan Kerajaan memberikan baucer buku yang bernilai RM 200. Sangat menarik. Makin mendalam minat saya dalam membaca pelbagai jenis buku. RM 200 cukup untuk membeli buku-buku yang selain akademik.…
Baca Lagi...

Generasi Strawberi

"Andai ada kata yang lebih hebat dari ucapan "Terima Kasih", pasti akan aku ucap dengan setulus hati, sebagai tanda cinta ku kepada Mu, Ya Allahu Rabbi~" Apabila saya membuat status seperti di atas, saya tertarik dengan komen yang diberi.…
Baca Lagi...

Pandangan & Hati

Pandangan mata selalu menipu, Pandangan akal selalu tersalah, Pandangan nafsu selalu melulu, Pandangan hati itu yang hakiki, Kalau hati itu bersih. -Hijjaz- Pandangan Sungguh setiap daripada kita pasti mempunyai pandangan yang…
Baca Lagi...

Perkongsian

Seorang sahabat tergesa-gesa ke pintu hadapan. "Kcack~!" Bunyi tombol pintu dibuka. Kalih perhatian sebentar daripada melihat paparan komputer. "oh~ Azfar" getus dalam hati ku. Sambil menguis kakinya mencari-cari selipar, Azfar…
Baca Lagi...

Bukan mudah…

Bukan mudah... Sesuatu himmah (tekad) itu dilaksanakan kepada perbuatan. Perkongsian sembang-sembang santai dengan seorang yang saya hormati sebagai seorang abang, Ibn Ismail. Memandangkan beliau lulusan psychology, saya seakan terpukul…
Baca Lagi...

Kisah Entomologist

Fatrah Peperiksaan Setiap hari singgah di wordpress, bukan tiada 1 idea atau pengalaman untuk dikongsi. Namun, sifat terburu-buru saya dalam mengejar itu, mengejar ini telah mengekang seketika idea yang mencurah-curah. Esok (6 Jan…
Baca Lagi...

DUIT itu penting

Barangkali semua sahabat-sahabat dalam kegelisahan, memandangkan peperiksaan semester 1 bakal menjelma. Tidur malam tidak lena, mandi kekadang tak basah, makan minum tak kenyang seperti biasa. Saya ada sedikit perkongsian untuk…
Baca Lagi...

Sampai Menutup Mata

2 minggu lagi pertarungan di medan peperiksaan bakal tiba. Fatrah peperiksaan kian membara. Namun, jauh di sudut hati kecil, "apakah usaha yang dilakukan selama ini diterima Allah?" "Apakah kemudiannya nanti, keputusan yang bakal…
Baca Lagi...

Tunjang perhubungan

Ukhuwah Ukhuwah adalah anugerah Allah yang tidak ternilai harganya untuk di jual beli. Ukhuwah tidak boleh di beli dengan kekayaan biarpun manusia sepakat mengumpul harta kekayaan untuk mecapai ‘ukhuwah’ tersebut. Setiap muslim…
Baca Lagi...

Geomorfologi Tropika

Geomorfologi Tropika Subjek yang tidak disangka-sangka untuk di ambil sebagai pilihan bebas. Ada juga yang meragui perkaitan pilihan kami dengan bidang yang kami ambil. Perkaitan ini biologi, struktur yang bukan sahaja boleh…
Baca Lagi...

Usrati

Usrah bukan bentuk komunikasi sehala. Usrah memiliki pengaruh yang ketara. Mengubah seseorang dan melatih seseorang. Akhirnya, usrah dapat memangkinkan tindakan hasil dari terapi yang ditetapkan. Ubah persepsi Usrah seperti ceramah-ceramah…
Baca Lagi...

Kembara Hujung Minggu

Kembara seorang hamba dalam mengenali Tuhannya turut melibatkan pengorbanan. Pengorbanan masa, tenaga dan segalanya. Meskipun masih belajar di peringkat permulaan sebagai jurugambar, saya terasa sungguh besar nilainya sebuah gambar dalam…
Baca Lagi...

Android | Satu Fenomena.

Bismillah. Syukur Alhamdulillah, masa terluang di rumah ini dimanfaatkan dengan perkongsian ilmu. Hampir 10 bulan sudah Xperia X8 berada di genggaman. Android adalah jantung yang menggerakkan segala sistem yang ada dalam telefon ni. Tiada…
Baca Lagi...

Air dan kehidupan

Bismillah. Syukur Alhamdulillah. Sebulan lebih tiada khabar baru. Apa khabar sahabat-sahabat ku? Harapnya masih tetap utuh imannya. Hidup ini ada pasang surutnya, kadangkala kita mendapat nikmat kesenangan namun sejauh mana nikmat…
Baca Lagi...

Maafkan ku, sahabat.

Bismillah. Syukur Alhamdulillah, Ya Rabb! Sungguh berdebar rasanya, saat menanti Pesta Konvokesyen 39 melabuhkan tirainya. Pelbagai persolan bermain di fikiran, apakah usaha selama ini yang dicurahkan bersandarkan hanya kepada Learning…
Baca Lagi...

Pesta Konvokesyen 39 UKM

Bismillah. Syukur, Alhamdulillah Pesta Konvokesyen 39 UKM telah pun berlangsung selama 3 hari sejak hari perasmian pada 22 September 2011. Pesta Konvokesyen ini berlangsung di Dataran Gemilang, UKM sehingga 27 September 2011. Malam ini(24…
Baca Lagi...

Manusia dan tumbuhan.

Bismillah. Setinggi kesyukuran ku panjatkan ke hadrat Ilahi, dengan rahmat dan nikmatnya hari ini. Alhamdulillah. Tenang rasanya walaupun sepanjang minggu ini kesibukan melanda. Pesta Konvokesyen ke-39, Minggu Pengenalan Persatuan Pelajar…
Baca Lagi...

Bersama Semula~

Bismillah. Alhamdulillah. Syukur kerana masih diberi peluang untuk terus mengemas kini blog, masih mampu menaip setiap huruf. Nikmat tubuh badan yang sihat. Pos kali ni masih situasi raya. Tahun ni kurang meriah suasananya, tidak seperti…
Baca Lagi...

Bukan Nasib Baik…

Bismillah. Macam biasa kita mulakan dulu dengan slot promosi Pesta Konvokesyen Ke-39 UKM. Pengumuman sudah dibuat. Seruan perlu disahut. Ayuh! sertai kami dengan menjadi AJK Pelaksana Pesta Konvokesyen ke-39 UKM (AJKP) Berminat?…
Baca Lagi...

Untunglah…

Bismillah. Alhamdulillah, akhirnya dapat juga bersama keluarga untuk Ramadhan kali ini. Tidak lupa juga kepada sahabat yang berkorban jiwa dan raga demi menguruskan gerak kerja Pesta Konvokesyen ke-39 UKM. Ada yang beraya di UKM, pergh~…
Baca Lagi...

Saya dan Jubli…

Bismillah. Alhamdulillah, hari ni dah masuk hari yang ke-12 dalam bulan Ramadhan Kareem. Seperti kata kak Norriah: Hari terakhir "keberkatan". Malam ni mula "keampunan". Marilah sama2 kita lakukan yang terbaik .... berbanding Ramadhan2…
Baca Lagi...

Letih+Lesu=Lemah

Bismillah. Alhamdulillah, berkesempatan jua saya berada dalam bulan yang penuh dengan barakah, Ramadhan. Semoga sempat ke penghujungnya. Sepanjang hari kita menahan lapar dan dahaga. Adakah cukup dengan menahan nafsu makan sahaja? Satu…
Baca Lagi...

Ramadhan Kembali

Bismillah.RinduRasa sungguh pantas masa berlalu. Rejab sudah, Sya'ban pun hampir ke penghujungnya. Ramadhan bakal menjelma. Kali ini merasa berpuasa di 'perantauan'. Perantau di UKM, Bangi. XD Saya mengharapkan ramadhan kali ini lebih…
Baca Lagi...

Dilema~!

Bismillah. Ada kisah yang ingin saya kongsi dalam ruangan Perkongsian ini mengenai "Bukan menjadi yang terbaik, tapi memberi yang terbaik". Asalnya, kata-kata ini dalam bahasa Inggeris yang berbunyi | Not becoming the best, but giving the…
Baca Lagi...

Genap sebulan.

Bismillah. 12 Julai 2011 menandakan kami warga pesta konvo 39 UKM masih mampu berada di sini. Maka, dalam sebulan ini juga pelbagai isu, ilmu, pengalaman, masalah, kenangan, dan aktiviti yang kami hadapi. Belajar untuk mengurus masalah…
Baca Lagi...

Terbaik~!

Bismillah.Pesta Konvo 39Terbaik? Ya, sepanjang dua minggu di UKM ini, terdapat beberapa berita terbaik yang saya terima. Sebelum berbicara tentang apa yang dikatakan berita yang terbaik itu, saya melahirkan rasa syukur kerana diberi peluang…
Baca Lagi...

Jatuh!

Bismillah. Di pagi yang hening, si anak dipanggil ibunya. Pagi ni menu sarapan sudah pun ditetapkan untuk nasi goreng. Bukan setakat itu sahaja, si anak dilantik pula menjadi chef sepanjang hari. Sepanjang hari ini! Bukan sarapan sahaja.…
Baca Lagi...

Perubahan Alam

Bismillah. Sering kali kita tertanya, apakah hakikat penciptaan lalat di muka bumi. Apa yang kita tahu hanyalah mengeluh sekiranya serangga tersebut menggangu mood kita untuk mengisi perut. Begitu juga hakikat penciptaan kita. Kita…
Baca Lagi...

Sharing Moment

Kadang-kadang kalau sertai apa-apa aktiviti pasti tak terlepas dengan aktiviti perkongsian. Pelbagai perkara bermain di benak fikiran, mana satu nak di ceritakan. Bagi saya, ketika sharing moment tu saya ceritakan semua yang ceria belaka.…
Baca Lagi...

Bijak Sifir Edisi 2

bijak sifir version 2 Ha! kali ni dibawakan edisi ke-2 bijak sifir,kali ni berbeza dengan yang sebelumnya, kerana berlangsung di 2 tempat berbeza. Perjalanan para fasi bermula dari jumaat malam sabtu dengan komuter. Kekuatan fasi sebanyak…
Baca Lagi...

Bijak Sifir!

Aha! kali ini berkaitan dengan 1 lagi program yang saya sertai. Bijak sifir? bukan bermaksud saya menjadi peserta ye. Saya menjadi salah seorang fasilitator dalam program tersebut yang julung kali diadakan di UKM. Program tersebut…
Baca Lagi...