Carian Kategori: "Kehidupan"

Kehidupan

Hujung Pangkal

"Shukran, maaf la aku ingatkan tiada orang di rumah petang tadi. Habis waktu kerja terus pulang. Memang tak patah balik dah." setiap patah ditulis dengan nada serius, pesanan yang ringkas tapi jelas. "Kalau hang tolong rendamkan dulu…
Baca Lagi...

Konvokesyen UKM 41

Mengimbau kenangan setelah berakhirnya kertas peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Teman mengenal ‘apa itu Facebook’ melalui seorang guru. Guru Fizik yang sangat dikenali dengan gaya sempoi dan tegas, Cikgu Jafni Ghazali. Ketika…
Baca Lagi...

Raya 1434 & 2013

Alhamdulillah, syukur atas kurniaan Ilahi. Masih diberi nikmat untuk berada di atas dunia fana ini. Semoga Ramadhan kali ini bukan yang terakhir buat kita. Banyak lagi yang perlu diperbaiki, kerana tidak semua daripada kita ini 100%…
Baca Lagi...

Anugerah Ramadhan

Anugerah Ramadhan https://www.youtube.com/watch?v=sdloVVLZJsU "Ya Allah, berilah kesempatan utk kami anak-anak menghiburkan hati kedua org tua kami, seperti mana mereka menghiburkan hati kami sewaktu kami kecil dahulu..." 7:00 PM Kg.…
Baca Lagi...

Sebuah Penantian

Penuh dengan debaran, biarpun fikiran kusut dengan pelbagai perkara. Satu hari, terlelap secara tidak sengaja semasa rehat di tempat praktikal. Terjaga dengan tiba-tiba, seakan-akan terkejut akibat renjatan elektrik. Kawan tegur, "kau ni…
Baca Lagi...

Aku & Serotech

Sebulan sudah menjalani praktikal di Serotech Sdn. Bhd. yang terkenal produk Cilibangi. Banyak ilmu dan pengalaman yang diperolehi di sini. Dalam hati sudah pasang niat bahawa 'aku nak tanam pokok'. Sebelum ni, fikiran aku hanya…
Baca Lagi...

Autisme, Kanak-kanak Unik

"Ah! Nak jadi motivator sangat!" Setiap hari dalam kawasan kejiranan ni, saya nampak pelbagai kelompok masyarakat. Remaja sentiasa dengan basikal/motosikal siang & malam, meskipun tiada lesen bagi kenderaan bermotor. Ada yang…
Baca Lagi...

Perwatakan Milik Peribadi

Realiti hari ini, kita terlalu cepat menghukum orang, memberi label terhadap perlakuannya. Dalam masa yang sama, kita juga merasa sangat marah apabila diberi label yang kita sendiri tidak suka. Dalam kehidupan tiada pernah sempurna,…
Baca Lagi...

INILAH JALANKU

INILAH JALANKU Jelas beberapa ketika dahulu, saat kita memulakan langkah kecil ke pagar sekolah rendah. Meniti kehidupan sebagai pencari Ilmu. Tika itu, tiada rasa dibenak hati melainkan rasa gembira dapat bersama rakan sebaya. Berderap…
Baca Lagi...

Assalamualaikum.. Hai Awak

Assalamualaikum. Hi awak. Salam Khamis semua, hari khamis hari ibadah ISIUKM. Apa itu hari ibadah? Terjah wall Ikatan Studi Islam UKM (ISIUKM). Adik : Kenapa eh jalan tar tu, kalau hujan je mesti berasap? Abang : Jalan tar tu seharian…
Baca Lagi...

Apa Erti 21 Tahun Bagi Fikri?

Apa Erti 21 Tahun Bagi Fikri? 2 tahun yang lalu, “Mak, nanti fikri nak pilih yang dekat-dekat je la” – kata fikri kepada emaknya. “Baguslah, boleh balik selalu, cukup lah dah jauh-jauh sebelum ni” – balas emak pula sambil meneliti buku-buku…
Baca Lagi...

Ke Mana Kau Menghilang?

Takutnya bukan sebarang takut, kerana takut akan bayangnya sendiri. Semangatnya bukan sembarangan, kerana semangat tidak akan berkekalan. Elemen tarbiyyah bukan mainan, kerana dengan tarbiyyah hati-hati akan sentiasa kuat pegangannya. Anak…
Baca Lagi...

Mesir Baru

  Tidak tahu sebab yang paling munasabah untuk saya menulis artikel ini. Sedangkan esok adalah kertas terakhir, hari terakhir bergelar mahasiswa tahun 2 di pembukitan Ilmu Universiti Kebangsaan Malaysia. Hati ini tidak selesa, fokus untuk…
Baca Lagi...

Hidup Untuk Menang!

Erti kehidupan pada kebanyakan orang adalah sesuatu keadaan yang selesa, tiada duka. Kehidupan bahagia, kehidupan yang indah belaka. Kadang kala, kehidupan yang diharapkan adalah satu kepuasan yang berterusan. Sentiasa berada dalam mod…
Baca Lagi...

Sesaran di Krau

Rama-ramaEkologi, satu ungkapan ringkas. Biasa didengar dan dibaca. Sesuatu yang mungkin selalu menjadi buah mulut pelajar Biologi. Biarpun perkataan yang biasa, namun teruji di lapangan dengan pelbagai teknik yang diperkenalkan. Pada…
Baca Lagi...

Percayai dan memahami

Dalam proses latihan, tarbiah dan kaderisasi, perkara yang selalu dilupai adalah, proses untuk melahirkan pelatih yang lebih hebat dari sang jurulatih. Caranya? Berikan KEPERCAYAAN kita kepada mereka. Percaya dan memahami Biarpun kita…
Baca Lagi...

Android satu mimpi yang indah

Selaras dengan perubahan aliran masa, berderau darah anak muda untuk turut berubah. Perubahan yang telah dilakukan satu perubahan yang drastik. Pelbagai alasan dicipta hanya kerana 1 gadjet. Maka, sebanyak mana usaha dilakukan untuk menahan…
Baca Lagi...

Loceng yang sama.

Dulu Bila dikenang zaman kita mula-mula memasuki era persekolahan, pasti tidak lekang dengan pengalaman membeli aiskrim di luar pagar sekolah. "Kriiingg~" bunyi loceng sekolah yang menandakan sesi hari ini berakhir.…
Baca Lagi...

Tahap pemikiran

Baru-baru ini saya teruja dengan keterbukaan Kerajaan memberikan baucer buku yang bernilai RM 200. Sangat menarik. Makin mendalam minat saya dalam membaca pelbagai jenis buku. RM 200 cukup untuk membeli buku-buku yang selain akademik.…
Baca Lagi...

Generasi Strawberi

"Andai ada kata yang lebih hebat dari ucapan "Terima Kasih", pasti akan aku ucap dengan setulus hati, sebagai tanda cinta ku kepada Mu, Ya Allahu Rabbi~" Apabila saya membuat status seperti di atas, saya tertarik dengan komen yang diberi.…
Baca Lagi...

Pandangan & Hati

Pandangan mata selalu menipu, Pandangan akal selalu tersalah, Pandangan nafsu selalu melulu, Pandangan hati itu yang hakiki, Kalau hati itu bersih. -Hijjaz- Pandangan Sungguh setiap daripada kita pasti mempunyai pandangan yang…
Baca Lagi...

Perkongsian

Seorang sahabat tergesa-gesa ke pintu hadapan. "Kcack~!" Bunyi tombol pintu dibuka. Kalih perhatian sebentar daripada melihat paparan komputer. "oh~ Azfar" getus dalam hati ku. Sambil menguis kakinya mencari-cari selipar, Azfar…
Baca Lagi...

Bukan mudah…

Bukan mudah... Sesuatu himmah (tekad) itu dilaksanakan kepada perbuatan. Perkongsian sembang-sembang santai dengan seorang yang saya hormati sebagai seorang abang, Ibn Ismail. Memandangkan beliau lulusan psychology, saya seakan terpukul…
Baca Lagi...

Kisah Entomologist

Fatrah Peperiksaan Setiap hari singgah di wordpress, bukan tiada 1 idea atau pengalaman untuk dikongsi. Namun, sifat terburu-buru saya dalam mengejar itu, mengejar ini telah mengekang seketika idea yang mencurah-curah. Esok (6 Jan…
Baca Lagi...

DUIT itu penting

Barangkali semua sahabat-sahabat dalam kegelisahan, memandangkan peperiksaan semester 1 bakal menjelma. Tidur malam tidak lena, mandi kekadang tak basah, makan minum tak kenyang seperti biasa. Saya ada sedikit perkongsian untuk…
Baca Lagi...

Sampai Menutup Mata

2 minggu lagi pertarungan di medan peperiksaan bakal tiba. Fatrah peperiksaan kian membara. Namun, jauh di sudut hati kecil, "apakah usaha yang dilakukan selama ini diterima Allah?" "Apakah kemudiannya nanti, keputusan yang bakal…
Baca Lagi...

Tunjang perhubungan

Ukhuwah Ukhuwah adalah anugerah Allah yang tidak ternilai harganya untuk di jual beli. Ukhuwah tidak boleh di beli dengan kekayaan biarpun manusia sepakat mengumpul harta kekayaan untuk mecapai ‘ukhuwah’ tersebut. Setiap muslim…
Baca Lagi...

Geomorfologi Tropika

Geomorfologi Tropika Subjek yang tidak disangka-sangka untuk di ambil sebagai pilihan bebas. Ada juga yang meragui perkaitan pilihan kami dengan bidang yang kami ambil. Perkaitan ini biologi, struktur yang bukan sahaja boleh…
Baca Lagi...

Usrati

Usrah bukan bentuk komunikasi sehala. Usrah memiliki pengaruh yang ketara. Mengubah seseorang dan melatih seseorang. Akhirnya, usrah dapat memangkinkan tindakan hasil dari terapi yang ditetapkan. Ubah persepsi Usrah seperti ceramah-ceramah…
Baca Lagi...

Kembara Hujung Minggu

Kembara seorang hamba dalam mengenali Tuhannya turut melibatkan pengorbanan. Pengorbanan masa, tenaga dan segalanya. Meskipun masih belajar di peringkat permulaan sebagai jurugambar, saya terasa sungguh besar nilainya sebuah gambar dalam…
Baca Lagi...

Android | Satu Fenomena.

Bismillah. Syukur Alhamdulillah, masa terluang di rumah ini dimanfaatkan dengan perkongsian ilmu. Hampir 10 bulan sudah Xperia X8 berada di genggaman. Android adalah jantung yang menggerakkan segala sistem yang ada dalam telefon ni. Tiada…
Baca Lagi...

Air dan kehidupan

Bismillah. Syukur Alhamdulillah. Sebulan lebih tiada khabar baru. Apa khabar sahabat-sahabat ku? Harapnya masih tetap utuh imannya. Hidup ini ada pasang surutnya, kadangkala kita mendapat nikmat kesenangan namun sejauh mana nikmat…
Baca Lagi...

Maafkan ku, sahabat.

Bismillah. Syukur Alhamdulillah, Ya Rabb! Sungguh berdebar rasanya, saat menanti Pesta Konvokesyen 39 melabuhkan tirainya. Pelbagai persolan bermain di fikiran, apakah usaha selama ini yang dicurahkan bersandarkan hanya kepada Learning…
Baca Lagi...

Pesta Konvokesyen 39 UKM

Bismillah. Syukur, Alhamdulillah Pesta Konvokesyen 39 UKM telah pun berlangsung selama 3 hari sejak hari perasmian pada 22 September 2011. Pesta Konvokesyen ini berlangsung di Dataran Gemilang, UKM sehingga 27 September 2011. Malam ini(24…
Baca Lagi...

Manusia dan tumbuhan.

Bismillah. Setinggi kesyukuran ku panjatkan ke hadrat Ilahi, dengan rahmat dan nikmatnya hari ini. Alhamdulillah. Tenang rasanya walaupun sepanjang minggu ini kesibukan melanda. Pesta Konvokesyen ke-39, Minggu Pengenalan Persatuan Pelajar…
Baca Lagi...

Bersama Semula~

Bismillah. Alhamdulillah. Syukur kerana masih diberi peluang untuk terus mengemas kini blog, masih mampu menaip setiap huruf. Nikmat tubuh badan yang sihat. Pos kali ni masih situasi raya. Tahun ni kurang meriah suasananya, tidak seperti…
Baca Lagi...

Bukan Nasib Baik…

Bismillah. Macam biasa kita mulakan dulu dengan slot promosi Pesta Konvokesyen Ke-39 UKM. Pengumuman sudah dibuat. Seruan perlu disahut. Ayuh! sertai kami dengan menjadi AJK Pelaksana Pesta Konvokesyen ke-39 UKM (AJKP) Berminat?…
Baca Lagi...