Bunga Pokok Buah Naga

Bertahun-tahun ditanam oleh bapak.

Hampir 6 tahun. Tetap tak lekat bunganya.

Bila dilihat kembali, sebenarnya pokok ni bersaing baja dengan pokok di sekitarnya. Ada pokok limau, pokok pandan, dengan pokok bunga. Tempat pula terhad.

Dapat tengok bunga je lah. Hahaa. Buahnya entah bila dapat merasa. Rasa macam nak buat pula tanam sayur kecil kecilan tepi rumah macam dulu. Sebelum ni terpaksa berhenti tanam cili sebab terlalu banyak serangan lalat buah. Habis rosak buahnya. Tak sempat petik.

Nak tanam secara organik, tanam untuk makan sendiri, kesihatan terjamin InsyaAllah.

Ramadhan


Tertutup jangan jumud, Terbuka jangan hanyut

Setiap hari,

setiap langkah,

setiap visual,

setiap pengalaman,

setiap cabaran,

setiap dugaan

Perlu dihadapi dengan apa jua emosi yang bertimpa-timpa. Setiap dari kita ada saat yang pernah kita rasa down gila sampai ke tahap paling rendah sekali.

Sampai ke dasar lautan emosi.

Walau apa jua emosi yang menimpa,

Usah dipendam terlalu lama,

Usah diluah terlalu amarah.

Uruslah dengan apa jua cara yang tidak melukakan pihak lain.

Ketap bibir selagi mampu.

Jalan terus.

Banyakkan berdoa di bulan mulia,

Moga doa yang baik itu juga menjadi cerminan kembali kepada diri kita.

Moga Allah Redha.

Jurutera Pencen

Al kisah Jurutera Pencen

Seorang jurutera menyatakan hasratnya untuk bersara dari sebuah syarikat pembinaan yang terkenal atas faktor umur dan tekanan kerja.

Namun, perkara tersebut ditolak oleh pihak pengurusan dengan alasan bahawa si jurutera ini masih terikat dengan sebuah projek pembinaan sebuah rumah.

image

Lalu dengan berat hati, si jurutera ini meneruskan tugasannya yang terakhir sebelum bersara. Dalam keadaan tiada keterujaan dan kesungguhan dalam diri, hasil kerja sudah pasti ‘asal siap’.

Dalam pada itu, pihak syarikat sebenarnya ingin melakukan kejutan. Perkara ini disembunyikan daripada pengetahuan si jurutera.

Sebaik sahaja rumah tersebut disiapkan, si jurutera ini tadi berjumpa pihak pengurusan syarikat untuk melaporkan kerjanya. Beliau hanya memikirkan, “aku ingin berehat selepas ini” tanpa mengagak sebarang kejutan yang bakal diumumkan oleh syarikat.

Sebaik sahaja permohonannya untuk bersara diluluskan, pihak syarikat mengumumkan bahawa rumah yang baharu sahaja disiapkan itu adalah rumah milik jurutera tersebut.

Apakah reaksi jurutera pencen tersebut? Pastinya sesalan sepanjang umur kerana rumah itu yang bakal beliau diami untuk meneruskan kehidupannya.

Begitu juga dunia dan akhirat ini. Di dunia ini adalah ‘ladang’ untuk kita kerjakan. Jika baik amalnya, baik juga ganjarannya. Begitu juga sebaliknya. #fk #senyum

Fikri @ fatamorganakehidupan.wordpress.com
43900, ST.

Mulberry: Tunas Baharu

image

image

Melampau pula kesan bokeh pada gambar. Tidak sabar untuk melihat pokok ini menghasilkan buahnya yang merah keungguan.

Fikri
43900, ST.

Fikri @ fatamorganakehidupan.wordpress.com
43900, ST.

Seorang Guru

Alkisah seorang guru.

Ustaz Yusof terasa sakit hati melihat murid terpandainya Ishak menjadi semakin angkuh setelah dilantik menjadi Ketua Pengawas di sekolah.

Ishak cepat melihat kesilapan orang lain dan suka menegur secara terbuka, tetapi berdiam diri apabila sendiri melakukan perkara yang sama.

Satu hari di surau, Ustaz Yusof berbual dengan Ishak selepas selesai solat Zohor.

Masa berbual-bual, tetiba Ishak bangun dengan cepat untuk menerpa tiga orang pelajar di tepi pagar sebelah surau.

Ustaz Yusof ikut bersama.

“Kamu semua ini nak panjat pagar ponteng sekolah ke?” jerit Ishak.

“Kelas mana, tingkatan berapa, nama apa?” tengking Ishak.

Seorang pelajar itu Ramli cuba menerangkan bahawa mereka bertiga tadi sedang menyelamat seekor kucing tersepit pagar.

“Mana kucingnya?” tanya Ishak.

“Kami dah lepas, kucing itu terus dah lari ke seberang,” jawab Ramli.

“Penipu… semua bagi nama,” jerit Ishak lagi.

“Kamu bertiga balik ke kelas,” kata Ustaz Yusof.

“Ishak, lepaskan mereka,” tambah beliau.

“Tak boleh ustaz. Malulah saya tak laksana tugas,” tegas Ishak.

Ustaz Yusof meletakkan tangannya di atas bahu Ishak lalu membawanya berjalan ke luar pagar sambil jarinya memberi isyarat kepada tiga pelajar itu untuk beredar.

“Lihat ada tompok darah di lantai. Kucing tadi tersepit akibat dikejar anjing. Nasib baik tiga pelajar tadi sempat melihatnya dan menghalau anjing barulah kucing itu dapat lari dengan selamat,” kata Ustaz Yusof.

“Maksudnya saya tersilap nak hukum mereka?” tanya Ishak.

“Sebagai jadi Ketua Pengawas, ustaz melihat Ishak semakin menjadi ustaz ketika muda dulu… Dulu ustaz mudah melihat kesilapan orang lain dahulu sebelum melihat kesilapan sendiri – ini menyebabkan ustaz dulu selalu ada tanggapan yang silap pada orang lain.

Kadang-kala ustaz melihat kelemahan ustaz pada orang lain, tapi ustaz bukan sahaja berdoa untuk mereka mencari kekuatan untuk mengatasi kelemahan tersebut, malah ustaz menjadi tidak bermaaf lalu mengherdik mereka atas kelemahan itu.

Ustaz juga mudah memberikan jawapan dan pembetulan tindakan kepada orang lain, tapi tidak pula memberi perhatian kepada keperluan untuk membetulkan diri sendiri,” terang Ustaz Yusof.

Ishak khusyuk mendengar tidak berkata apa-apa.

“Sebenarnya, sebagai jadi Ketua Pengawas, Ishak pun sama, Ishak hanya fokus pada kesilapan orang lain tapi tidak pada diri sendiri,” kata Ustaz Yusof.

Ishak masih lagi tidak membeliakkan mata.

“Jika Ishak ambil lebih banyak masa fokus pada kelemahan diri sendiri, sebenarnya Ishak akan rasa tiada keperluan untuk memberi kritikan pada orang,” kata Ustaz Yusof.

“Bagaimana ustaz boleh lakukan?” tanya Ishak yang semakin berminat.

“Ustaz doa tiap-tiap hari untuk Allah membersihkan pandangan mata dan fokus ustaz pada orang lain. Ustaz doa agar ustaz dapat sibuk dengan urusan sendiri dan memperbetulkan segala kesilapan yang ada,” jawab Ustaz Yusof.

Semenjak itu, Ishak berubah daripada menjadi seorang pengawas yang suka menghukum kepada seorang pengawas yang pandai mendidik dan memberikan kata-kata semangat kepada mereka yang melakukan kesalahan agar tidak mengulanginya.

Wahai anakku,
Sehebat-hebat matamu, kamu memerlukan cermin untuk melihat pimple yang ada di wajahmu. Di dalam perjalanan hidup ini, Allah akan menghantar beberapa orang yang berfungsi sebagai cermin seperti Ustaz Yusof untuk menyedarkan kamu yang kian terhanyut supaya kamu dapat bertaubat, berasa insaf dan mengubah tingkah laku sendiri ke arah yang lebih baik.

Jadi usahlah kamu terlebih melenting atau defensive apabila ada mereka yang berani mengkritik kamu. Kerana kemungkinan mereka adalah cermin yang dihantar Allah untuk kamu melihat pimple di muka sendiri.
Senyum

Sumber: Ustaz Tuan Ibrahim Tuan Man

Hujung Pangkal

“Shukran, maaf la aku ingatkan tiada orang di rumah petang tadi. Habis waktu kerja terus pulang. Memang tak patah balik dah.” setiap patah ditulis dengan nada serius, pesanan yang ringkas tapi jelas.

“Kalau hang tolong rendamkan dulu boleh?” sambung lagi, merujuk kepada keratan batang pokok mulberi. Sudah lama benih mulberi ini dicari di merata tempat, Alhamdulillah akhirnya ada peluang juga. Continue reading “Hujung Pangkal”

Konvokesyen UKM 41

[2008]

Mengimbau kenangan setelah berakhirnya kertas peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Teman mengenal ‘apa itu Facebook’ melalui seorang guru. Guru Fizik yang sangat dikenali dengan gaya sempoi dan tegas, Cikgu Jafni Ghazali.

Ketika itu, teman sangat mengagumi kebolehan dan perkongsian yang kerap dilakukan oleh senior maktab di laman blog peribadi beliau. Lebih dikenali sebagai Leo Kid. Ketika itu, beliau sedang menuntut di Russia, dalam bidang Perubatan.

Kisahnya FB bermula setelah seminggu teman diberi pinjam broadband Celcom Cikgu Jafni, yang pada awalnya diharapkan untuk mencari jurnal atau info yang berkaitan dengan projek Intel ISEF. Maka, terciptalah akaun peribadi Fikri Arrazi (ketika itu), hasil brainwash FB lebih baik daripada Friendster.

[Oktober 2013]

Awalnya, akaun FB ini, tujuan diwujudkan hanyalah sekadar berkongsi idea dan pengalaman sepanjang hidup teman. Tujuan yang lain adalah untuk tidak mengaitkan langsung keluarga kandung dalam setiap post. Disebabkan mak tidak gemar, betapa sosialnya FB ini dalam menyebar maklumat. Secara perlahan-lahan, teman kurang berkongsi segala cerita peribadi.

Boleh lihat sepanjang bulan ini, teman berjaya mengurangkan post-post keluarga, dengan harapan untuk kurang bersosial. Kebiasannya, hampir setiap hari akan ada post.

[Konvokesyen UKM 41]

IMG_0538 IMG_0515

Alhamdulillah, Terima kasih mak & bapak.

Hadiah hari lahir yang ke-22 tahun Masihi. Teman sedar, dalam kemeriahan rakan-rakan bergaya dengan jubah konvo mereka, masih ada yang tidak berjaya menamatkan pengajian mereka dalam tempoh yang ditulis dalam kertas tawaran 3 tahun yang lepas. Jika ada yang memaparkan gambar ‘pra-konvo’, jubah teman masih elok digulung bersama plastiknya. Masih tidak dicuba sehinggalah sidang ke-8 tiba.

Meriah dengan warna Ungu, Hitam, Hijau, Oren, Biru dan banyak lagi. Teman bersolidariti untuk tidak melampirkan gambar berjubah di akaun peribadi. Disamping, pencapaian yang kurang memberansangkan, teman berharap peluang untuk menyambung ke peringkat lebih tinggi diperkenankan Allah. Hanya masa yang menentukan, samada cepat ataupun lambat.

Rasa tidak cukup 3 tahun di Universiti sebagai mahasiswa. Masih banyak yang perlu diperbaiki. Jubah yang disarung ini melambangkan kesediaan teman untuk berbakti kepada masyarakat. Bekalan Ilmu dan pengalaman sepanjang 3 tahun ini diharapkan dapat dikongsi bersama masyarakat. Semoga semangat ini tidak akan hilang saat jubah ditanggalkan. Terus meresap di dalam hati bersama redha Ilahi.

 Gambar di atas, dedikasi untuk adinda di Maktab Perguruan Raja Melewar. Sudah janji untuk muat naik di FB. Namun, terpaksa batalkan hasrat setelah bersolidariti untuk tidak memaparkan gambar berjubah. Fatamorgana Kehidupan kurang trafik sejak setahun lepas, tidak menang tangan mengurus organisasi. Tahniah buat graduan 2013.

Semoga Allah Redha.

#MovingForward

Ahmad Fikri Bin Mastor
Sarjana Muda Sains Biologi (Genetik),
Pusat Pengajian Sains Sekitaran & Sumber Alam,
Fakulti Sains & Teknologi,
Universiti Kebangsaan Malaysia.