Saudara di KMKulim

Post kali ini mengenai Minggu Pengurusan Pelajar Baharu (MPPB) untuk dua program pengajian di Kolej MARA Kulim. Program Matrikulasi Kementerian Pelajaran Malaysia dan Program Persediaan Keusahwanan sains Universiti Malaysia Kelantan.

Jumaat (20 Mei 2011)

Ketibaan Ahli Jawatankuasa Orintasi (AJKO), bukan main gempak ayat ni. 😀 Padahal, hari ini sepatutnya kesemua AJKO sudah berada di KMKu, tetapi 2-3 orang  sahaja. Masih saya seorang seperti selalu datang awal dalam kalangan Batch 2009/2010.  🙂 Parking

Sabtu (21 Mei 2011)

Perjumpaan pertama untuk jentera fasilitator. Namun, tidak dapat dihadiri oleh kaunselor cikgu norriah. Tahun ni dapat dirasai dugaan yang bakal di tempuhi adalah yang terbesar juga bagi ku. Para AJKO akan bergerak tanpa dipimpin sepenuhnya oleh kaunselor. Peranan seorang ketua amat penting.

Agenda pertama, pemilihan Majlis Tertinggi dan Ketua Unit. Permulaan yang agak perlahan kerana tiada maklumat tambahan mengenai Unit yang terlibat dalam Minggu Pengurusan Pelajar ini. Terpaksa menunggu sehingga tengah hari untuk maklumat tersebut. Saat ini kerusi ketua unit disiplin pelajar telah pun di tempah khas untuk bekas cubemate saya, cipu. Meskipun orangnya masih tidak sampai.

ContenganUsai solat zohor, perbincangan mengenai Ketua Unit diteruskan dengan lagu tema. Hampir 10 lagu di calonkan, namun tiada satu pun menarik minat. Pemilihan jawatankuasa untuk proses pendaftaran pelajar baru persediaan Universiti Malaysia Kelantan, UMK. Agenda membuang masa diteruskan dengan mendengar lagu-lagu yang dicalonkan.

Selepas solat isya’ berjemaah, agenda persiapan diteruskan dengan amanat pengarah. Pengarah mengharapkan kerjasama yang sepenuhnya dari setiap AJKO sepanjang tempoh Minggu Pengurusan Pelajar Baharu (MPPB) berlangsung. Beliau mengharapkan setiap AJKO menjadi role model untuk setiap pelajar baru.

Memetik kata ayahanda pengarah “ tekad itu adalah penggunaan sepenuh potensi untuk mencapai apa yang hendak dicapai. Segalanya tentang potensi masing-masing”.

Post mortemTarget!

Kali ni diharapkan pelajar baru yang mendaftar mendapat kelulusan 100% sekurang-kurangnya PNGK 2.0 dan keatas. Bukan mudah bagi kami para AJKO untuk merealisasikan amanat pengarah yang ini, kerana sebaik sahaja program orintasi tamat, AJKO akan pulang ke kampung halaman masing-masing. Segala-galanya bergantung pada diri pelajar itu sendiri, kami dari barisan AJKO hanya mampu memberikan khidmat nasihat dan sokongan moral.

 Solusi?

  1. Ada yang memberi cadangan agar ditubuhkan satu kumpulan khas di laman sosial Facebook. Bagi saya, ini tidak salah, cuma akan menambahkan kesan yang negative. Kemungkinan untuk pelajar leka dengan laman sosial adalah Meeting!tinggi.
  2. Amanat melalui Latihan Dalam Kumpulan (LDK). Melalui LDK, AJKO mampu memberi perhatian sepenuhnya. Mengambil tahu setiap masalah pelajar, kerana melibatkan jumlah pelajar yang kecil. Pelbagai tips dapat dikongsi bersama.

Akhir kata dari ayahanda pengarah “ jadilah seseorang yang bekerja mempengaruhi orang lain.” Mempengaruhi dari sudut kebaikan dan bukannya keburukan. Mempengaruhi minda dan minat orang juga bukan suatu kerja yang mudah.

Ustaz Zural, Cipu & HadiLagu tema

Akhirnya, lagu kita bersaudara dari KRU di pilih. Lagu ni di calonkan di saat akhir. Memang tidak disangka. Mula-mula dengar rasa macam sakit telinga ja. 😀 Namun, pesanan yang ingin disampaikan dalam lagu ni amat berkesan di jiwa kami.

Penyerapan Ahli Jawatankuasa untuk Pendaftaran.

Pembahagian tugas untuk sepanjang pendaftaran pelajar persediaan UMK berlangsung, dari tempat parking hingga ke asrama. Cadangan untuk peralihan tugas untuk hari pendaftaran pelajar matrikulasi di terima atas alasan berpanas di tempat parking. Haha!

Ahad (22 Mei 2011)

PendaftaranPagi di mulakan dengan taklimat pendaftaran khas untuk AJKO oleh cikgu safura. Ketibaan pelajar persediaan sains keusahawanan Universiti Malaysia Kelantan. Suasana agak lenggang. Tepat jam 9 pagi, kelihatan bas dari UMK tiba di perkarangan KMKulim. Lagi menyayat hati, AJKO dari UMK hanya seramai 5 orang. Staff yang berpuluh orang itu hanya memenuhi tuntutan melihat suasana pendaftaran sahaja. Kesian pula dengan AJKO UMK. Sehingga jam 12.00 tengah hari, hanya 20 orang pelajar yang mendaftar. Macam sedih ja dengar.

Petang itu, mesyuarat tergempar diadakan khas untuk membincangkan program esok hari. Ingatkan tak perlu mesyuarat malam, namun keberkesanan mengendalikan mesyuarat pertama diragui, kata sepakat tidak dicapai. Dugaan buat diri ini juga. Bukan senang untuk menjadi ketua.

Keluar sahaja dari bilik gerakan, saya disarankan untuk mengadakan mesyuarat khas bersama Majlis Tertinggi. MT tak puas hati dengan mesyuarat tadi. Saya merancang untuk mesyuarat MT sebaik sahaja taklimat Minggu Pengurusan Pelajar Baharu (MPPB) UMK selesai. Mungkin saya masih ragu-ragu, blur, pening, terkejut! Haha! Menyusahkan Setiausaha untuk menulis minit mesyuarat. Mula-mula bincang hal lain, lepas tu hal lain. Berserabut jadinya. 😀Checkmate!

 Malam

Mesyuarat bersama semua AJKO berjalan agak lancar, sesiapa mencelah semasa orang lain bercakap, saya hentam cukup-cukup. Bukan apa, singkatkan masa mesyuarat dapat meningkatkan kualiti tindakan. Biar semua jelas, tiada perbalahan. Siapa pun tidak suka jika mesyuarat meleret sehingga jam 2-3 pagi. Alhamdulillah, sesi kali ni tidak terlalu lama perbincangannya. Perlantikan Person In Charge (PIC) bertujuan untuk memantau perjalanan program seharian. Segala masalah perlu berhubung dengan masalah program boleh berunding dengan orang yang dilantik. Mudah jika pembahagian tugas dilaksanakan sebaiknya.Tidor!

Lepas mesyuarat tu pun, kami di ‘buli’ oleh pihak pentadbiran kolej untuk menggunting pelekat file pelajar. Mesyuarat tamat awal pun, bukan boleh tidur awal. 3 pagi juga baru dapat tidur. Pening dengan warna pink pelekat tu. Aih~

Isnin (23 Mei 2011)

Pendaftaran Pelajar Matrikulasi Kementerian Pelajaran Malaysia. Bertugas di kaunter pembayaran. Begitu sesak dengan kehadiran pelajar yang datang bagai gelombang ombak yang mengejut. Sepatutnya pendaftaran bermula jam 8  pagi. Disebabkan kehadiran waris pelajar seawal jam 7.30 pagi menyebabkan beberapa fasi yang bertugas di bahagian parking tidak cukup tangan. Kekalutan mula dirasai di bahagian pendaftaran pelajar, terutamanya pelajar perempuan. Kaunter yang dibuka tidak mampu menampung bilangan pelajar yang datang, sehingga ada yang sesat mengikut laluan pelajar lelaki.Sesak

Jam 12 tengah hari, bilangan kasar pelajar yang mendaftar hampir 630 orang. Setakat ini tidak terdapat masalah, semuanya berjalan lancar. Seusai pendaftaran, AJKO bersiap untuk sesi petangnya, Taklimat MPPB 2011/2012. Slot pengenalan para AJKO dengan adik-adik baru. Pengenalan lagu tema, lagu MARA dan cheers WE GOT K.M.K.U.

 Malamnya, baru nak kalut buat teks pengerusi majlis untuk Majlis Bersama Pengarah Kolej esok hari. Alhamdulillah, syukur dengan AJKO yang bijak melaksanakan peranan masing-masing. Bukan seperti bila diketuk baru hendak bergerak. Malam itu warta disiplin telah pun dilaksanakan. Tekanan bagi para pelajar baru sahaja bermula. Perlantikan penghulu dan penghuluwati turut berlangsung semasa warta disiplin diterangkan. Post mortem tak perlu nak bincang lama, pendaftaran ja pun. Cuma penekanan untuk esok hari agar PIC bertugas tidak leka. Seperti biasa, kuliah Magrib sentiasa menjadi isu setiap sesi. Masa yang singkat dipersalahkan.

Kuliah MagribKuliah Magrib

Selasa (24 Mei 2011)

Saya sangat memuji pelajar tahun ni kerana disiplin mereka. AJKO tidak perlu untuk berlari ke asrama, memanggil mereka turun. Biasalah 2-3 orang yang lambat. Syabas! Semoga terus berkekalan sehingga tamat pengajian. Pagi ni rasa amat gemuruh, pertama kali jadi pengerusi majlis yang besar kot. Majlis rasmi lagi. Apa pun ianya sebuah pengalaman. Ada peneman yang berkaliber dan berpengalaman, tidak berasa kekok sangat, azuwa bakal dentist yang berbahasa. 🙂Azuwa

 Sesi bersama mentor.

Kali ni saya tidak terlibat sepenuhnya dalam mengurus LDK, teringin seperti dulu. Teman cikgu-cikgu. Tapi kali ni berbeza dengan tahun lepas. Banyak kerja perlu  diselesaikan kerana tiada persiapan awal.

Terpaksa juga saya membantu junior yang mengetuai AJK Latihan Dalam Kumpulan. Kelihatan cikgu-cikgu sudah pun berarak ke tempat LDK masing-masing, tetapi pelajar masih di dalam dewan. Tak pa. Slow-slow dulu. Akhirnya, saya ditugaskan untuk menjaga LDK 53, mentornya cikgu firdaus.

Bunyi deringan telefon, teett~ . Saya dimaklumkan bahawa dewan kesidang terkunci dari dalam. Dengan pantas meninggalkan makmal biologi (LDK 53), berlari terus ke pondok jaga. Bertanya perihal kunci dewan kesidang, pakcik jaga kata “bukan kami yang pegang”. Sudah! Bergegas pula ke dewan kesidang. Kelihatan cikgu fauzi dalam keadaan tidak keruan. Pergh~ bahaya ni.

Pengarah dan PenghuluAkhirnya, saya di ceramah di hadapan sekumpulan pelajar baru oleh cikgu fauzi. Mahu tak merah padam muka. Beliau tidak puas hati bukan kepada AJKO pada mulanya, tetapi telahan saya menyangka beliau seakan mahu menghentam kami. Kelewatan membuka pintu dewan kesidang adalah tanggungjawab staff kolej. Tetapi saya dimaklumkan lambat bahawa kebanyakan staff kolej dah pencen. Dugaan betul.

Interaksi 2: taklimat akademik oleh Timbalan HEA.

Semua AJKO dikehendaki untuk berada dalam bilik gerakan. Taklimat untuk persembahan penjanaan kreativiti oleh Abang Cikgu. Setiap perincian program perlu di fahami. Kelak tidak menimbulkan salah faham. Petangnya riadah di dewan besar, hujan tidak mengizinkan kami bersenam di padang.

Xi Shua Shua Aktiviti riadah turut disertai oleh Pengarah Kolej. Bersenam dan berjoget. Haha! Apa yang saya perasan, jika aktiviti yang kita jalankan ni turut disertai oleh pihak pentadbiran kolej, pelajar-pelajar turut bersemangat. Chicken dance dan xi shua shua.

Forum Alumni: Kehidupan seorang pelajar Kolej MARA Kulim.

Forum kali ini tidak disertai oleh alumni luar, tetapi dalam kalangan AJKO sendiri. Alhamdulillah, syukur dengan kewujudan barisan alumni yang masih berbisa dari luahan kata-katanya. Forum turut disertai oleh AJKO UMK, abang ikhwan syafaat, selaku Ahli Majlis Perwakilan Pelajar Universiti Malaysia Kelantan.Forum Alumni

Apa yang menarik untuk forum kali ini adalah pada perlaksanaannya. Saya rasa tidak pernah ada forum di wujudkan tea break. Cuma di KMKulim sahaja khas buat pelajar baru kami wujudkan tea break. 😀 Padahal, kami menghadapi masalah dengan pentadbiran dewan selera yang memberi kami pilihan yang agak menekan kami.

Rabu (25 Mei 2011)

Sepanjang hari adalah aktiviti bersama mentor, yakni Latihan Dalam Kumpulan. Aktiviti yang sama saja setiap tahun, sehinggakan kami dari pihak AJKO menyarankan agar sesi depan, pengisiannya di ubah.

Tengah hari, taklimat dari AJK Riadah mengenai aktiviti explorace. Seperti yang saya jangkakan, kerja last minute ni sangat memberi tekanan kepada pihak AJKO. Terdapat pelbagai masalah dari segi perlaksanaannya. AJKO sendiri tiada kata sepakat. Kami terpaksa mengendalikan aktiviti tersebut sepenuhnya. Sepatutnya taklimat riadah ni perlu diadakan sebelum bermulanya minggu orintasi.Explorace

Apa pun, saya dikehendaki menjaga gelanggang bola keranjang di hadapan bangunan FIST UniKL yang lama. Cuba juga buat balingan. Tak masuk-masuk. Bukan senang. Pengarah sendiri datang mencuba nasib. Kepakaran beliau dalam permainan bola keranjang memang tidak dinafikan sejak saya di bangku MRSM PDRM lagi. Kebanyakan kumpulan yang hadir untuk program ni, saya pangkah semuanya. Tiada 1 kumpulan yang berjaya. Sungguh kejam. 😀

Malamnya aktiviti Sentuhan Kalbu. Saya tidak dapat sertai program ni kerana sibuk menguruskan beberapa orang pelajar yang menjadi pengerusi majlis untuk Majlis Penutup MPPB. Disamping itu, saya sempat slow talk dengan cikgu Kamal Yahya, kaunselor KMKulim. Kami memohon agar sebaik sahaja taklimat qiamulail esok tamat, sesi bersama beberapa orang AJKO diadakan. Tetapi permohonan kami di tolak.Unit Disiplin Pelajar

Disebalik kekerasan kami, cikgu Kamal sempat memberikan beberapa nasihat kepada kami yang berada dalam bilik kaunseling ketika itu. Setiap apa yang kita lakukan ini pasti ada dugaannya. Bukan senang hendak senang. Sungguh saya telah tersalah sangka dengan cikgu kamal. Terasa sungguh ketika itu. Saya bukannya rapat sangat dengan cikgu kamal masa mengaji di KMKulim ini dahulu. Tetapi program orintasi ini telah memberikan saya seribu makna, pelajaran dan pengalaman yang baru.

Post mortem malam tu, saya melahirkan rasa kesal terhadap pandangan saya terhadap cikgu kamal. Saya tak larat nak panjangkan lagi post mortem malam tu. Saya teruskan dengan penerangan untuk agenda esoknya. Tamat agak awal, 1.30 pagi.

Khamis (26 Mei 2011)

Tunas HarapanAktiviti hari ni diceriakan dengan Program Tunas Harapan. Saya sangkakan program ni kami AJKO yang akan paksa pelajar naik ke pentas, tetapi pelajar baru sendiri seakan-akan tidak sabar ingin naik ke pentas. Pelbagai ragam pelajar dapat kita lihat. Memang kreatif, termasuklah gaya menyindir AJKO. Hahaha! Terbaik! Kami dari pihak AJKO berbangga ada juga yang dapat di ingati oleh setiap pelajar atas segala tindakan kami.

Pengarah turut menlahirkan rasa gembira dengan perkembangan pelajar. Beliau sebenarnya mengharapkan pelajar-pelajar berani tampil ke hadapan, tidak kisah ingin berucap, menyanyi, bersajak, berlakon. Matlamat program ini adalah untuk menzahirkan sifat keberanian pelajar KMKulim. Selaras dengan Moto | Menjana pelajar intelek berketrampilan.

Majlis penutup MPPB. Saya berucap berdasarkan teks ucapan di skrin. Saja meniru gaya Pengarah KMKulim, Tn. Hj. Ruslan Bin Abdul Shukor. Sambil berucap jeling mata di kerusi bahagian duduk pengarah. Tangan beliau tidak berhenti menulis sesuatu. Menambah rasa cuak di hati. Kemungkinan besar untuk memberi komen tentang ucapan saya selepas ini.Penghargaan

Apa pun, Majlis Penutup kali ni mendapat komen positif dari cikgu-cikgu. Katanya tak nampak skema sangat. Dengan persembahan nyanyian dari wakil pelajar persediaan UMK dan sketsa dari wakil pelajar Matrikulasi. Bagi saya, lagu yang didendangkan itu cukup bersemangat, menuju ke mercu cita-cita. Kalau boleh semangat seperti itu terus mekar dan wujud sehingga akhir pengajian. Sehinggakan bonda Khairiah mengatakan saya semakin kurus menguruskan minggu pengurusan pelajar ini. 😀

Susun BataPetang itu beriadah dengan sukan rakyat. Pengarah turut menceriakan program petang itu. Tugas saya petang itu adalah memantau permainan susun bata. Pelbagai gelagat, strategi, cara dilakukan semata-mata untuk cepat sampai ke penghujung garisan. Sampai ada yang berdarah tangannya. Kesian pula.

Tak kurang juga kami bermandi tepung. Segalanya bermula dari cubemate saya. ceyt! Niat menjadi cameraman terkubur, habis dengan kamera pun bermandi tepung. adoi.Mandi Tepung

Taklimat qiamulail oleh ustaz Zural. Terpaksa akur dengan nasihat cikgu Kamal. Kami sedar AJKO hanya perlu mengikut arahan. Jadi disebabkan kerana mengikut arahan, ustaz Zural sempat menghabiskan sesi taklimat sehingga jam 10.20 malam. Program diteruskan dengan sesi penerangan oleh taiko aka cipu merangkap Ketua Unit Disiplin Pelajar. Mungkin ada yang terkejut, segala perancangan, lakonan adalah yang terbaik. Siap ada yang mengaku mengambil jurusan kejuruteraan air pengkhususan singki. Kesemua yang berlakon dengan identiti berlainan sudah pun berterus terang serta memohon maaf. Kebanyakan AJKO awal begerak ke kampung masing-masing atas komitmen lain.

Post mortem pun tidak terlalu lama. Pengarah menjemput semua AJKO untuk jamuan di rumah beliau. Post mortem tamat jam 11.45 malam. Sempat juga kami bekas pelajar kuliah F sesi 2009/2010 bergambar. Saya rasa kuliah kami yang paling banyak ahlinya yang menjadi AJKO. Sesi lepas pun sama. Ada 2-3 orang AJKO yang tiada dalam gambar ni.Kuliah F

Jumaat (27 Mei 2011)

Qiamulail. Terbaik la program ni. Banyak juga yang hadir. Teruskan usaha untuk istiqamah dalam menuntut ilmu disamping mengamalkan solat malam. Setiap usaha kita sentiasa diperhatikan oleh Allah. Semoga terus memohon keredhaan Allah.Qiamulail

 Sesi bersama AJKO. Sepatutnya ada, tetapi kami lupa, hari jumaat bukan semua staff bekerja. Tak jadi hendak buat tayangan video. Terpaksa la buat aktiviti riadah. Pagi-pagi dah kena menari. Hahaha! Sepatutnya sesi ni semua AJKO berucap kata-kata terakhir serta komen mereka terhadap MPPB ini.

Penjanaan Kreativiti. Sepatutnya program ini bukanlah program untuk sketsa, drama atau apa-apa yang berkaitan dengan lakonan. Penjanaan kreativiti ini sebenarnya untuk gerakan atau formasi berkumpulan. Kemungkinan di salah erti oleh pelajar. AJKO juga tidak cukup jelas dalam perkara ini. Maka, berlaku la pelbagai adengan di atas pentas. Kadang-kadang tidak cukup masa. Mana tidaknya, 8 minit itu bukannya lama. Memang secara logiknya khas untuk formasi gerakan pelajar secara berkumpulan.

Setiap kumpulan diberi tema tertentu bedasarkan keadaan dan isu-isu semasa. Kemungkinan dari segi nama program yang tidak sesuai. Cikgu yang menguruskan program ini juga mengakuinya. Sesi depan program ini perlu di teruskan agar dapat menjana pelajar yang lebih kreatif. Cuma memerlukan penjenamaan semula namanya. Saya ditugaskan bersama Farhana untuk memantau kumpulan kreatif 10 mewakili LDK 46-50. Sesi pagi sahaja yang mampu saya pantau, petangnya terpaksa memantau di dewan. Susun atur majlis malamnya.Adam & Cipu

Maka dengan tamatnya Persembahan Penjanaan Kreativiti, berakhir juga minggu pengurusan pelajar baharu sesi 2011/2012. Pelajar di sajikan dengan video yang disediakan khas oleh abang Mike chang, taiko, haikal dan adam.

Akhir KataAkhir kata | Jadilah kita hamba yang sering berdoa, jangan menjadi hamba yang sombong untuk berdoa. Sebaik-baik pergantungan hanyalah pada Allah. Setiap daripada kita mampu berusaha, setiap dari kita juga ada tahap usahanya tersendiri. Kita bukan tuhan, jika awal-awal sudah mengatakan matrikulasi ini susah, sebabnya kita belum lagi berusaha. Ini kata-kata pengarah sejak zaman pengajian saya lagi sehingga sekarang, ayat masih tidak berubah.  🙂

Selamat maju jaya saya ucapkan kepada semua pelajar sesi 2011/2012. Sekalung penghargaan juga kepada semua AJKO diatas kerjasama yang diberikan. Semoga semua daripada kita memperoleh pengalaman yang bermakna.

Kumpul sebanyak mungkin ilmu di sana, bukan sahaja akademik tetapi ilmu kepimpinan. InsyaAllah anda tidak akan rugi. Sangat seronok berukhuwah dan berjemaah dalam melakukan sesuatu. Kita tidak akan berasa keseorangan. Dengan keberadaan sahabat di sekeliling kita yang masing-masing mempunyai matlamat tersendiri, kita akan berasa lebih bersemangat untuk mencapai matlamat kita juga.

Kumpul IlmuJadilah kita seperti bintang yang dilempar ke langit menjadi kejora, di lempar ke laut menjadi mutiara. 😀

Pendaftaran Pelajar Baru KMKulim 10/11

https://fatamorganakehidupan.wordpress.com/2010/04/24/kmkulim-1011/

Question & Answer (Q&A)

Sumber dari Group Kolej MARA Kulim di facebook.

Tajuk: SESAPA SENIOR KAT KM KULIM,GIVE SOME ADVISE PLIZ..HIK2 SY DPT TAWARAN KAT CTU NTUK BATCH 2010/2011

#
Fatin Haniza Zakaria kepada akak @ abg2 ex km kulim ni,gtau la serba skit sal km kulim ni..hope sgt2
April 19 at 9:00pm · Report
#
Ikhwan Sayuti ??????? KOLEJ MARA KULIM, penuh kesederhanaan…..TUNGGU~~~~
April 19 at 9:21pm · Report
#
Fatin Haniza Zakaria hak2 mksd nye?
April 19 at 9:23pm · Report
#
Ikhwan Sayuti ??????? dun xpect too much…..eberitim is in moderation…..klas tutor,dewan kuliah(is it not dewan acceli),dewan selera(ds)…. sume biase2 je….
April 19 at 9:37pm · Report
#
Fatin Haniza Zakaria xpe2,niat mmg nk study bkn nk g enjoy =)
April 19 at 9:38pm · Report
#
Ikhwan Sayuti ??????? betol3…..
April 19 at 9:54pm · Report
#
Fatin Haniza Zakaria ex km kulim erk?
April 19 at 9:57pm · Report
#
Ikhwan Sayuti ??????? yup…….09/10
April 19 at 9:58pm · Report
#
Lily Fazlin kulim x se cntik se slesa k0lej laen…tp ttp d best…
April 19 at 10:37pm · Report
#
Fatin Haniza Zakaria xkisah cntik ke x,asal niat study..hik ckgu kat sana ok2 x?baik x?
April 19 at 10:39pm · Report
#
Lily Fazlin bt0l2…
ckgu bes…especially ckgu jah<my bi0 teacher>huhuhu
April 19 at 10:41pm · Report
#
Fatin Haniza Zakaria best nye ckgu bio best,sng fhm ar gni..ska2 =)
April 19 at 10:42pm · Report
#
Ikhwan Sayuti ??????? sume cg terer2….
April 19 at 10:42pm · Report
#
Fatin Haniza Zakaria kemudahan cam bekalan air ad terggu x?hik2
April 19 at 10:44pm · Report
#
Lily Fazlin bt0l3…
ikwan:blaja nga ckgu faiz n ckgu zuraidah ek???
April 19 at 10:45pm · Report
#
Lily Fazlin fatin:air 0k…tp lau pg2 tu mndi awl skit k..huhuhu
April 19 at 10:45pm · Report
#
Fatin Haniza Zakaria hik2 mcm kat asrama kat skol lu je..hik2 kat sana bilik @ dorm?
April 19 at 10:47pm · Report
#
Lily Fazlin ade blk ade d0rm…sy dlu dk d0rm…mmg happening ah…cm dk sk0la2 dlu je…
April 19 at 10:48pm · Report
#
Fatin Haniza Zakaria hik2 mesti best,brp oeg 1dorm?
April 19 at 10:49pm · Report
#
Lily Fazlin bes…meriah..1 d0rm dlm 24-26 org…
April 19 at 11:04pm · Report
#
Mohd Faiz cmne ehh rules kt matrix.
April 20 at 12:50am · Report
#
Syarini Sahimi kat kmk…xsama la mcm kat matrik2 lain…no free hair…..but best la life kat sana…akak dah rindu member2 kat situ….btw..all the best k…enjoy ur life there
April 20 at 12:56am · Report
#
Fatin Haniza Zakaria pemakaian camne kak?jadual seharian?
April 20 at 12:57am · Report
#
Syarini Sahimi pemakaian…for lecture….just baju kurung….klau jeans tu..bley..tp…ptg ja la..but akak ase xyah la adik bwak…kuliah start pkul 8-1.20..n then sambung pkul 2.30….abeh pkul 4.30…skali la ngan tutorial… n ari rabu..ade kuliah farduain..memang best la kuliah tu….ustaz dy memang cool…n pg jumaat de farduain for girl only…but akak xsure la utk batch ni..ade ke x lg….btw adik nak ambil bio or fizik????kat sana yg best tu..ade dobi..so x la truk sgt nak mbasuh..hehehehe
April 20 at 1:01am · Report
#
Fatin Haniza Zakaria klu blh nija nk ambik bio..btul ke kak ad prep gak?hik2
April 20 at 1:02am · Report
#
Mohd Faiz klu sy nak amek fizik cmne lak.dgr kata silibus byk ehh fizik
April 20 at 1:03am · Report
#
Syarini Sahimi ala..still bley cover..bio pun lebih kurang jew.even sikit sylibus..tp byk kot 1 topic tu..klau minat baca ambik la bio..ikot la cita2..klau dah nak jd doc..ambik la bio…tp fizik pun bley ma…kena 4 flat la…
April 20 at 1:07am · Report
#
Fatin Haniza Zakaria kak life kat sana mcm asrama masa skol erk?
April 20 at 1:08am · Report
#
Syarini Sahimi erm..entah la..coz ..akak xpenah tinggal kat asrama…klau adik dpt dorm..mayb yeah..tp dpt blok fatimah azzahra…blok akak dlu..best la..coz blik..1 blik…4 org….blok tu bru…so makesure adik daftar awal…b the 1st…
April 20 at 1:11am · Report
#
Fatin Haniza Zakaria hik2 insyALLAH,jadual kat sana mcm asrama gak ke?cam ad waktu study ke,waktu ke musala ke?
April 20 at 1:13am · Report
#
Zahira Zin lbey kurg cm asrama r…de rules yg kte kne ikut…xde wktu study…kre pndai2 study sndri2 r…bkn cm kmkn yg de prep…p surau x wajib…tp itu dlu…akn dtg ni xthu la cm ne…n fardu ain wajib…better p cz best sgt5…ustz yg bg ceramah mmg best…i2 pn klu x tukar ustz r…
April 20 at 2:25am · Report
#
Mohd Faiz klu tyme orientasi cmne. ape yg ade eh
April 20 at 2:32am · Report
#
Fatin Haniza Zakaria thank u kak zahira..lg2 cite la lg sal km kulim ni =)
April 20 at 2:33am · Report
#
Zahira Zin orientasi cm2 xtvt de…of course la xtvt len2 kn…xkn sme je evey yer…fasi pn len kn…erm…cg2 nye pn best gak…take care sal students…akn ajr smpai studenst phm…x cm sesetengah mtrik len…alaa…korg p je n raseknnye sndri…hehehe
April 20 at 9:57am · Report
#
Mohd Faiz ok ok.cnfirm pegi.huuu~
April 20 at 9:58am · Report
#
Syarini Sahimi mayb..akak jd fc kot…huhuhu…tgk mcm mana..klau xda pe2..sure bley jumpa korang…
April 20 at 10:31am · Report
#
Mohd Faiz ehehe.jumpe akak ehh,ok ok.
April 20 at 10:31am · Report
#
Fatin Haniza Zakaria wah,beznye klu akak jd faci,hik2 dh knal2 mesti xkekok =)
April 20 at 10:32am · Report
#
Mohd Faiz alahh.tp akak faci prempuan je kan. faci laki ner. haha
April 20 at 10:35am · Report
#
Syarini Sahimi ade..byk..faci laki lg ramai dr pempuan lor…
April 20 at 10:39am · Report
#
Nik Nur Atiea Asri btol2 konfius…#_#…..nija klu jdi nk msuk matrik nie..kno g dftar awl la dh…hahax..
April 20 at 8:41pm · Report
#
Fatin Haniza Zakaria yap tiea,kna g awal la..hik2
April 20 at 8:44pm · Report
#
Syarini Sahimi hahahaha..klau nak selesa..ofcoz kena g awal…taun nie kire best…de 1 unit jew…matrik jew…
April 20 at 8:46pm · Report
#
Fatin Haniza Zakaria fuh minta2 blh duk bilik..hik2 kak klu nk kuar g bndar pakaian camne?
April 20 at 8:47pm · Report
#
Nik Nur Atiea Asri xphm ar..pe mksd die tue de 1 unit ??
April 20 at 8:47pm · Report
#
Fatin Haniza Zakaria sblm ni tiea km kulim ni matrik & fist unikl kat ctu,thn ni fist unikl kat km kuala nerang je.. tu kak senoir kat km kulim.
April 20 at 8:50pm · Report
#
Syarini Sahimi die???akak k…hehehe..xkisah…erm…tym batck akak…kmk still ade fist..unikl..so 2 units under 1 roof la…fist n matrik…batch nie dah xde….
April 20 at 8:51pm · Report
#
Nik Nur Atiea Asri owhh…akak senior ek…maaf2 akak..igtkn sme umr,…hihi =)
April 20 at 8:54pm · Report
#
Syarini Sahimi hehehe..nampak mude kew???heheheh..xkisah la…beza 1 year jew kan…
April 20 at 8:55pm · Report
#
Fatin Haniza Zakaria hik3…akak klu kita nk kuar g bndr kn,pemakaian tu camne?
April 20 at 8:56pm · Report
#
Nik Nur Atiea Asri tul2…nmpk muda…hehe… akak exam sne camne?? ok ke stdy sne??
April 20 at 9:00pm · Report
#
Syarini Sahimi erm..akak pkai bju kolej n track jew…akak sempoi lol…malas la..nak dressing…xsempat…
erm…exam..2 kali..midsem n final…sa de 4 kali la…study..ok la..tp letih jugak la…bila dah biasa ok la…mula2 jew,….
April 20 at 9:02pm · Report
#
Fatin Haniza Zakaria akak bilik ke,dorm ke nanti ad meja study x?
April 20 at 11:21pm · Report
#
Syarini Sahimi akak..bilik..faz aras 1..blik 105..ktil b..hehehehe..rindu plak bile sbut….kat situ de meja study la..klau kat dorm…dy buat kat ujung kepala xsilap akak…
April 20 at 11:39pm · Report
#
Fatin Haniza Zakaria hik2 mesti bnyk sweet memory ni…oic kira untg bilik ar..hik2 klu tnds lak camne?
April 20 at 11:41pm · Report
#
Syarini Sahimi a’a…selesa la skit..tp nak fun..tinggal kat dorm la..kecoh..ramai2..blik 4 org jew..kkdang tu de yg blik xpenuh…blik air..ok la…stakat nak mandi n buat hajat tu lepas la…
April 20 at 11:43pm · Report
#
Fatin Haniza Zakaria hik2,cm tau2 je akak ni,phm2 la most hostel mmg prob skit sal tnds ni.hik2 akak ambik sains hayat @ fizikal?
April 20 at 11:47pm · Report
#
Syarini Sahimi hahaha..akak pun..klau ngan new place..memang susha skit nak adapt…esp toilet…akak fizik….adk plan nak ambik pe???
April 20 at 11:50pm · Report
#
Fatin Haniza Zakaria hajat nk ambik sains hayat..sains fizikal mesti bnyk kaitan ngn math,xminat math..hik2 bg la tip kak cara nk study n bg pointer maintan cun je..
April 20 at 11:52pm · Report
#
Syarini Sahimi erm…actually..fizik nie..theory…xsama la mcm math..nak kira tekan calculator jew la….math..akak pun kureng sikit…erm..study rajin2 la..rajin buat tutor…
April 20 at 11:54pm · Report
#
Fatin Haniza Zakaria camne kak bg masa blaja kat sana?btul ke sana bnyk xtvt?
April 20 at 11:55pm · Report
#
Syarini Sahimi erm…susah la nak ckp..coz..akak ni ikot mood..kekadang..tgh malm bru akak buat keja n blajo..pas isyak..tdo….matrik x mcm skolah dah adik…btw..adik skolah harian or sbp???
April 20 at 11:59pm · Report
#
Fatin Haniza Zakaria sklh harian biasa je kak =)
Wed at 12:07am · Report
#
IQbal van Geance jgn rso.. wlopon kolej ny pnoh ngan kzuhudn tp koop dy gmpak.kah3
Wed at 12:17am · Report
#
Fatin Haniza Zakaria gempak?gempak cmne tu?
Wed at 12:18am · Report
#
IQbal van Geance kmk is hev d best n d beautful coop than d other college.he3.
promot koop.hu3. jd la ahli klab koop.
Wed at 12:20am · Report
#
Fatin Haniza Zakaria hik2…lain2 yg bez sal kmk ni apa ag?
Wed at 12:23am · Report
#
IQbal van Geance awl2 kte xkn prasan sgt mnde spesl psl kmk ni.
smue srba kurag. kdaan kolej. pkan dy.hm.
tp bler nk kluar nnt.haa. mse tu la yg bez.
nk tw stay smpi abes. blajo ngan feel d life of kmk.he3
Wed at 12:26am · Report
#
Fatin Haniza Zakaria cikgu2 ok x?suasana blaja ok x?
Wed at 12:37am · Report
#
IQbal van Geance ckgu2 smue d best. plg pntg kne bek ngan pnsyrah. mtrk bkn cam sek. xphm, trtggl kne tnye. klo x bubye..
suasana insyaAllah ok. cni x strok u. mtrk stil ok.. kne adapt je la ngan suasane. blajo dr pkol 8pg-4.30ptg..hu3
Wed at 12:42am · Report
#
Fatin Haniza Zakaria silibus kat matrik cmne erk?
Wed at 12:43am · Report
#
IQbal van Geance aggp cmni je la. plajaran yg kamu blajo mse spm. mgken lbeh d jd kn 10 blan.
tu ler xleh trtggl.. kne jmpe ckgu klo tggl. len la klo da btol2 gnius.hu3
Wed at 12:45am · Report
#
Faridah Yasmin tumpang tanye,kmk ni,walaupun matrik kpm,tp,mara yg tanggung eh?
Wed at 1:46am · Report
#
Syarini Sahimi a’a…mkn free….2 yg best..klau matril biasa..mkn tanggung sdiri..even dpt duit..tp kmk..mkn free..duit dpt…dobi de…kira ok la….
Wed at 12:28pm · Report
#
Faridah Yasmin wah,ni yg best!dh rase eager habis dh ni nk start blaja!
Wed at 1:29pm · Report
#
Syarini Sahimi hahahaha….bagus la klau mcm 2….gudluck k
Wed at 1:35pm · Report
#
Faridah Yasmin thx akak! 😀
Wed at 1:36pm · Report
#
Syarini Sahimi welcome dear…
Wed at 1:40pm · Report
#
Faris Izham ape maksud duet dapat tu kak syarini?

bukan ke sume prgrm mtrikulasi dpt 1000lebeh ke untuk 1 sem or ni duet dari mara sndri untk stdent KMK ke?
bape dpt?hihihi.
ka-ching
Wed at 8:34pm · Report
#
Syarini Sahimi 2 sem 1000 lebih dik..bkan 1 sem…kira duk kat kmk lg untung la…mkn free n duit dpt…klau matrik besa…makan pandai2 la…maggie ke..ape ke…yup..mara punya biasiswa…
Wed at 8:36pm · Report
#
Faris Izham ouh yeke?HAHA.silap ingt untk satu sem.oh mkn just like asrama la eh?
6kali sehari kt dewan makan?hoho
Wed at 8:37pm · Report
#
Syarini Sahimi a’a..mkn lebih kurang kat asrama..kena bratur..just like school….tp best la…save duit..
Wed at 8:41pm · Report
#
Faris Izham HAHAHAHA.betul tu.eh kenal yop x?org pnggil dye yop kalo kt sekolah dlu.hafiz sapli namanya.itu senior saya.dye sangat hnsem
Wed at 8:42pm · Report
#
Syarini Sahimi erm…ase dy ade dlm akak punya list frenz…tp just kenal muka jew kowt…
Wed at 8:45pm · Report
#
Nik Nur Atiea Asri waa…utng jgk la dpt matrik kulim nie drpd matrik biase tue…tq akak bnyk tlom kmi bgi mklmat….=)
Wed at 8:55pm · Report
#
Syarini Sahimi ur welcome…^_^
Wed at 8:59pm · Report
#
Wahida Jumaat to all new batch..ackeli rindu gilerr kt kmk..tu sbb buka pages niy..lame sudah xtgok…
akak ex fizik…cikgu fizik mantap2…dulu akak dapat cikgu mas…..
btw..kmk niy sangat2 bagi ilmu yang baek….build everything kt km..sbb t bile dh masuk U…kita xdpt dh….
njoy k..sambil tu jgn lupa study….tuto tu jgn lupa…
Thu at 10:02pm · Report
#
Fatin Haniza Zakaria https://elearning.kmkulim.edu.my/course/category.php?id=3 ni nija ad jmpa link sal sukatan blaja kat km kulim =)
Yesterday at 1:08pm · Report
#
Nurzulhusnee Ishak excited nak msuk kmk..hehe
jom serbu kmk 10 mei..huhu
Yesterday at 5:38pm · Report
#
Mohd Faiz jom serbu.hahaha
Yesterday at 5:52pm · Report
#
Ahmad Fikri Mastor iqbal:asal tetiba promot koop??…hg bkn ahli koop pn…presenting…iqbal ur faci…ha3…
Yesterday at 11:12pm · Delete Post
#
Fatin Haniza Zakaria oic,faci upe nye…abg fikri ni mesti faci gak kn?
Yesterday at 11:15pm · Report
#
Mohd Faiz em. sape lgi faci.huu
Yesterday at 11:15pm · Report
#
Ahmad Fikri Mastor adeh….berat nk tulis…tp btol la tu,kak syarini, iqbal…actually rmai lg,tp depa x aktif kt group ni…bz gamaknye
Yesterday at 11:17pm · Delete Post
#
Mohd Faiz berat nk tulis ? haha.tape2.dah tau jugak . senior fikri faci gak ehh
Yesterday at 11:18pm · Report
#
Ahmad Fikri Mastor lg satu, yg psl e-learning tu,sume notes cg2 ade kt situ,nnti mse hgpa dh dftr kt sne,depa(pihak kolej) akan key in kursus yg hgpa amik,gmbq n etc…skg xley nk msuk kot,password mule2 gune ic..ha3…
Yesterday at 11:21pm · Delete Post
#
Mohd Faiz ohhh.ok ok.tp sy dah test bkak gune guest leh la.ha
Yesterday at 11:22pm · Report
#
Ahmad Fikri Mastor ouh,xtaw la,tp xsume nye bole excess kot…
Yesterday at 11:23pm · Delete Post
#
Mohd Faiz oke ok.
Yesterday at 11:24pm · Report
#
Ahmad Fikri Mastor nnti msuk kmk,bace basmalah dulu ek,ade certain org tekejot ni kolej ke skola…hu3
Yesterday at 11:26pm · Delete Post
#
Mohd Faiz hehe.nape . totally mcm skola ke .rules ketat mcm skola ke
Yesterday at 11:29pm · Report
#
Anah Samsudin w0oaaa !!! serius cam nak pegi cni jek…hehe..life cam kat hostel ek?? xpe la..dah de experience 5 ta0n kat h0stel..bleh diprakktikkan semula,,hehe
Yesterday at 11:35pm · Report
#
Mohd Faiz hahahaha . 3thn je exprience . itupon asrama harian .heeee.
Yesterday at 11:37pm · Report
#
Anah Samsudin ok la ad gak kan..erm,,ap lagi ek nak tyer?? sugesstion? =)
Yesterday at 11:42pm · Report
#
Ahmad Fikri Mastor kt sne byk jgk la xtvt kolej,kalu banding dgn kolej matrik laen,kolej mara byk program nye…
ptg2 kalu sesape yg xminat aktiviti kt pdg,bole round kmk,jog ke
Yesterday at 11:49pm · Delete Post
#
Mohd Faiz slain tu . huu . depends on diri sndiri ke aktiviti petang2 tu
Yesterday at 11:50pm · Report
#
Anah Samsudin memang wajib turun ntok riadah ke??
Yesterday at 11:52pm · Report
#
Ahmad Fikri Mastor aktiviti round tu ujung miggu je,ha3…mggu skola,xberani la…ha3…
abih kuliah 4.30 ptg, blik2 kompem penat…esok kuliah stat kul 8 pg…mlm nk kene settlekn tutorial, prepare tajuk baru esok…fuh~
Yesterday at 11:53pm · Delete Post
#
Mohd Faiz hehehe.so ptg wat ape klu blek kuliah penat? tido? , anah,klu skola wajib kan . bwak la bku smbil jog.ahha.berdedikasi btul
Yesterday at 11:54pm · Report
#
Ahmad Fikri Mastor anah: xwajib pn,tp rabu ptg ade kelas fardhu ain,ustz mmg outstanding…hohoh…
kebnyakan kalu ditanya,especially gurls,ptg2 ramai je yg tido…kui3
Yesterday at 11:54pm · Delete Post
#
Mohd Faiz em . kelas fardu ain wajib sume pegi eh
Yesterday at 11:56pm · Report
#
Anah Samsudin faiz: bwa buku ?? nice idea..tp ti msti dah longlai c0z dah seharian pegang buku kan..hehe
seni0r: owh x wajib..legaaa~ hehe..time skolah dlu p0n slalu jek skip riadah..sbb dah penat prep sampai pkui 4.30..tid0 tu memang x dinafikam..hua3.
Yesterday at 11:58pm · Report
#
Ahmad Fikri Mastor yezza…jgn risau,xboring punye la…yg penting pengisian tu, bende2 mcm ni xde kt matrik len…KMK je yg ade…
Yesterday at 11:58pm · Delete Post
#
Mohd Faiz okehh great.bgus2.suka ahh
12 hours ago · Report
#
Mohd Faiz betul la tu anah.slalu skip kan.tido.hoho
12 hours ago · Report
#
Anah Samsudin yup,,kalo x p0n just duduk2 kat tepi l0ngkang..kua3
12 hours ago · Report
#
Mohd Faiz hahahaha.
11 hours ago · Report
#
Ahmad Fikri Mastor then fainted….ha3
11 hours ago · Delete Post
#
Anah Samsudin fainted?? haha..tu xpenah merasa gi la.
11 hours ago · Report
#
Mohd Faiz yg fardu ain kat surau tu bwk alquran la kan. ngaji ehh . bgus2. sbb dlm surat twrn ade suruh bwk alquran ade tafsir.klu xsilap
#
Mohd Faiz kalau aku la fainted.hahahha.tak terangkat,haahha
11 hours ago · Report
#
Anah Samsudin faiz : surat tawarn x sampai agy p0n..bgus la kalo camtu..kalau ad geng usrah lagi bgus..wah !! serius sebijik cam kat sk0ool dlu..muahaha..
haha,,xyah angkat la kalu camtu..2gu jek sampai sdar blek..hehe
11 hours ago · Report
#
Mohd Faiz hahaha,mmg kjam kan biar smpi sdar,hahah . surat twrn aku dpt dah . klu lom dpt tggu lah.nnti dpt lah tu . tp kan. nk bgtau ny , carilah siap2 baju kurung warna biru gelap PLAIN .untuk majlis rasmi . kain bebas tp yg bersesuaian n tudung putih . sbb rsenye susah nk cri baju kurung plain biru gelap . dlm catatan borg tu .mesti ada
11 hours ago · Report
#
Anah Samsudin hek2..xdelah..kalo ko pengsan n time tu ak ad..ak jerit la HELP2..haha..
biru gelap plain?? hua3..thax bagitaw..pe kes ntah surat xsampai..p0smen sesat kot..haha
11 hours ago · Report
#
Mohd Faiz hahaha.ok la tu .
a’ah posmen sesat la tuh .ish ish .posmen patutnye kne ade gps.haha
ehh . smpul surat aku koyak . siot la posmen tu . dy msukkn ikot suke dy dlm peti surt.tau la kecik peti tu . hahaha.
11 hours ago · Report
#
Anah Samsudin gps?? wow..gila moden..haha..koyak p0n koyak la..janji sampai..huhu..
k lah mau dreaming2..ad rezki kita jumpak la k kat KMK..salam.
11 hours ago · Report
#
Mohd Faiz yeah.salam
11 hours ago · Report
#
Nurzulhusnee Ishak im back..hmm banyak ketinggalan..
faiz n hasnah nie dah meleweng..
org ckp sal kmk, dpa sesat ckp sal pengsan n posmen plakk.haha
anyway, petempatan student lpasan spm kt matrik nie base on ap??
most of my friend got here..
11 hours ago · Report
#
Mohd Faiz hahaha.husnee.sje je.sbb td dy xdpt surat lgi.haha
dgr cite sbb alamat jugak diambil kira.result xpsti lahh.
11 hours ago · Report
#
Nurzulhusnee Ishak owh..biru gelap kn banyak tone ky dunia nie..
biru gelap yg mcm mana??
mcm kain budak primary school kah??
11 hours ago · Report
#
Mohd Faiz ape2 yg lbeh kurg similar tu ok lah .mcm kain primary skul tu ok kot.
or brighter sket dr tu .sket je.haha.
asal kn biru gelap kan
11 hours ago · Report
#
Nurzulhusnee Ishak dlm surat x bg sample kah??haha
suruh senior tunjuk sample..hehe
11 hours ago · Report
#
Mohd Faiz bukak ny.biru gelap nye berbagai tone
https://www.kmkulim.edu.my/index.php?option=com_rokin&Itemid=89&unit=album&act=show&albumid=5397566333618333201
11 hours ago · Report
#
Nurzulhusnee Ishak thanx frenz..
bez la plak bila discuss mcm nie…
excited lg bertambah nk msuk kmk nie..hehe
10 hours ago · Report
#
Mohd Faiz tau tape. harap2 dpt skelas kan . haha.da sembang2 cmni .sng interact dlm klas nnti
10 hours ago · Report
#
Nurzulhusnee Ishak nant ad klas kah??bukan style kuliah??
hopefully ad klas..
10 hours ago · Report
#
Mohd Faiz a’ah kuliah kan . tp senior fikri tu ckp kelas rasenye .
10 hours ago · Report
#
Nurzulhusnee Ishak speechless..dah x tau nk ckap ap..
eh, yg subjek yg senior fikri ckp td 2 mcm mana??
10 hours ago · Report
#
Mohd Faiz em.subjek yg mane ehh ? husnee.kalau dpt hayat tuka tau fizik.hehee
10 hours ago · Report
#
Nurzulhusnee Ishak yg e-learning 2..
sure tukar..i like calculation more than hafal2 nie.hehe
tp x dapat hayat kot sbb bio spm dulu dpt b je..hehe
10 hours ago · Report
#
Mohd Faiz ohh.e-learning .itu silibus n note2 matrix lahh . ohh hebat la tu husnee.dr pd aku.hemm.
hahaha
10 hours ago · Report
#
Nurzulhusnee Ishak let bygone, be bygone..
spm dah lepas, mari kita perjuangkan exam kt kmk plak..hehe
10 hours ago · Report
#
Mohd Faiz yeahh .betul strive tgether . k la husnee.nak off.bye.salam
10 hours ago · Report
#
Nurzulhusnee Ishak salam..ak nk search lg sal kmk nie..eager 2 know..hehe
sleep tight
10 hours ago · Report
#
Ahmad Fikri Mastor cmnie sbenornye…mmg kuliah…tp akan ade kelas tutorial,pecahan dr kuliah tersebut….
sbg cnth,abg dulu kuliah F,under kuliah F ade 6 kelas,F11,F12,F21 n bla2….
psl pemilihn course, erm,actually,mcm yg kami tekankn sblom ni, KMK mmg len dr kolej len,kalu pemilihn course,hgpa bole pilih nk stay kt jurusan mne,tp ade had nye,mesti follow ratio 60:40,xbole balance,tu mmg rules yg ditetpkn KPM…kalu fizik dah 60%,bio kene 40%…zmn kami bio is dominant…hu3…
mmg bes kalu discuss bende yg ilmiah…:)
4 hours ago · Delete Post
#
Ahmad Fikri Mastor wktu kuliah sume berhimpun,bljr bende baru,then kelas tutorial tu untuk latihan,stiap pljr akan dibekalkn satu buku tutorial utk setiap subk(buku soalan)….
prinsip nye cume satu,sape bwat tutorial dye la yg bole menguasai sesuatu sbjk tu,even dye sgt2 lemah,rajin2kn diri melwt cg2…he3…mcm melwt org sakit plak eh…
4 hours ago · Delete Post

SAYA atau AKU?

https://fatamorganakehidupan.wordpress.com

Kekadang rasa kekok dengan pengunaan saya/aku dalam penulisan di blog. Mana satu yang harus digunakan untuk kata ganti nama diri ini. Guna saya rasa macam melanggar rule, tak guna rasa macam pelik pula. Kebanyakan blog yang telah ‘saya’ rujuk, penulisan ‘saya’ ditekankan. Pelik juga, isu saya/aku dinaikkan di blog ini. Bukan apa, cuma kalau salah penggunaan boleh mengundang rasa yang kurang enak dari pihak pembaca.

Post pertama

Di kesempatan ini, saya ingin merasmikan penggunaan ‘saya’ dan ‘aku’ dalam penulisan entri-entri seterusnya di blog ini. Penggunaan saya/aku dalam entri seterusnya bergantung kepada beberapa faktor. Mungkin pelik pada bunyinya. Biasa la, beginner baru nak berjinak-jinak dengan dunia blog ini. Entri seterusnya mungkin menggabungkan unsur pengalaman hidup, ideologi, mahupun cebisan-cebisan pendapat dari beberapa blogger yang saya admire.

Dari semasa ke semasa, akan saya usahakan untuk menulis dalam English. Tapi buat masa ini, saya perlu perbetulkan beberapa kesilapan kecil yang biasa saya lakukan. Ini lah padahnya malas mengaji English masa zaman di bangku sekolah. Kesedaran mula timbul apabila semangat saya ini dibakar oleh Bonda saya di Kolej MARA Kulim; Ms. Khairiah Abdullah mengenai kepentingan penggunaan English dalam kehidupan; lagi-lagi dalam zaman globalisasi ini. Terima kasih bonda, tanpa nasihat dan tunjuk ajar bonda, entah bila hati ini akan terbuka untuk memperbaiki tahap English.

Sebuah Pertemuan

Sejak akhir-akhir ni, laman Saifulislam.com menjadi pilihan saya. Dari situ, saya mempelbagaikan penulisan saya yang sebelum ini berpandukan pada senior saya, abg leokid.

Apa yang pasti, pengalaman sebagai seorang pelajar pra-universiti merupakan pengalaman yang paling indah sepanjang saya menghirup udara di bumi milik Allah ini. Maha Suci Allah, sesungguhnya kami berhimpun kerana Engkau Ya Allah, dan kami berpisah juga kerana Engkau Ya Allah. Peliharalah hati-hati ini dengan perlindungan dari rahmat dan redha Engkau; Ya Rahman Ya Rahim.

8 minggu lagi harus ditempuh

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

8 minggu

Minggu yang menjadi igauan kepada pelajar-pelajar matrikulasi KPM (program satu tahun) untuk menamatkan sesi pengajian pre-U, terutama pelajar di Kolej MARA Kulim. Kita tak sembang Kolej Matrikulasi lain, kita lihat sendiri gelagat pelajarerti kata -pelajar matrik di kulim ini.

Sepanjang 8 minggu ini, teeeeerrrrrlalu banyak sukatan pelajaran yang perlu dicoverkan. Dengan pelbagai aktiviti kolej nya lagi. Minggu depan pertandingan choral speaking bermula. Latihan pun tak seberapa dan apa yang aku yakini sekarang, semua kuliah adalah sama dari segi persediaan ini.

Lucu

Minggu ini, semasa kelas Bahasa Inggeris, kami pelajar F3 ada ujian speaking, dengan penuh gaya dan komen yang agak pedas. Dari situ, kita dapat lihat gelagat sebenar sahabat-sahabat. Sakit perut dibuat nya, Ms Kay pun terasa HEPIII….haha…pelbagai topik, barangan, product. Paling geli hati semasa persembahan kumpulan KRABY PATTY..

Penutup

Dan (demi) jiwa serta penyempurnaannya (ciptaannya), maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu (jalan) kefasikan dan ketakwaan. Sesungguhnya beruntunglah orang yang menyucikan jiwa itu (dengan ketakwaan) dan sesungguhnya merugilah orang yang mengotorinya (dengan kefasikan).”

(Qs Asy Syams: 7-10)

Kian terasa

7-8 January 2010

Hari balik kampung. Buat pertama kali guna perkhidmatan kereta api untuk balik kampung dari utara ke selatan. Mungkin lepas ni, kereta api menjadi kenderaan utama aku untuk turun ke selatan dari utara. Tinggal berapa bulan sahaja nak tamat program matrrikulasi ni. Kiranya, untuk pertama dan terakhir kalinya menaiki kereta api untuk pulang ke kampung kalau berdasarkan kalendar matrikulasi.
Continue reading “Kian terasa”

fuh~

assalamualaikum,

Lega skit rasa nya, dapat cuti tambahan, sehari je pn. Lagi 2 minggu lebih mid-sem bakal ku tempuhi. Macam-macam perkara berlaku sepanjang minggu ni. Salah satu nya, 2 lagi classmate aku pindah keluar. Sukar digambarkan dengan kata-kata, tapi hakikatnya aku rasa seluruh kuliah agak suram belakangan ni. Apa yang aku harapkan adalah perpisahan ni tidak memberikan kesan yang mendalam dalam diri pelajar kuliah F. Lagi beberapa bulan sahaja lagi untuk aku buat final touch. Aku sentiasa memikirkan cara-cara yang sesuai untuk aku tolong ahli tutoran aku untuk berjaya bersama-sama. Dalam masa yang sama aku berasa gelisah dalam pemilihan course untuk ijazah pertama nanti. Apakah course yang sesuai dengan diri aku…

MIKIM

Assalamualaikum,

fuh, minggu ni antara minggu yang agak sibuk sepanjang semester 2 ni, dengan bermacam-macam aktiviti. Sampai study pun tunggang langgang abih. Belum sempat nak ulang kaji topik-topik yang dah belajar dalam semester 2 ni. Baru beberapa minggu semester 2 bermula, biologi dah sampai chapter 5, semester ni penekanan terhadap topik genetik. Jadi, pemahaman yang mendalam amat di perlukan. Kadang-kadang rasa risau juga, satu benda pun tak start lagi. Macam mana nak dapatkan 4.00 dalam semester 2 kalau macam ni ja.

MIKIM, adalah minggu kreatif dan inovasi dimana para pelajar dikehendaki menghantar wakil bagi mengambil bahagian didalam perlbagai pertandingan yang dianjurkan. Bagi minggu ni, saya dikehendaki menjadi wakil Kuliah F untuk pertandingan Forum Ekonomi. MasyaAllah, satu habuk pun tak taw pasal selok belok ekonomi, ini kan nak ambil bahagian dalam pertandingan forum. Sebenarnya, saya ditugaskan untuk menjadi pengerusi dalam team forum Kuliah F. Jadi, peranan sebagai seorang pengerusi ini terlalu besar+berat untuk dipikul.
Pengerusi adalah penghidup suasana bagi sesuatu forum, kalau pengerusi sendiri dah kantoi, ahli panel macam mana pula kan.ha3…

Apa yang saya mampu lakukan sekarang adalah bertawakal+berdoa serta berusaha agar segalanya berjalan dengan lancar. Pertandingan ini saya anggap sebagai suatu cabaran+latihan bagi saya untuk menempuh zaman di IPT nanti. InsyaAllah…

Result PSPM 1

assalamualaikum,

sekian lama tak update blog, kali ni nak kongsi mengenai result PSPM 1 yg baru saja dikeluarkan oleh Bahagian Matrikulasi Kementerian Pendidikan Malaysia. PSPM adalah singkatan kepada Peperiksaan Semester Program Matrikulasi, sebagai satu penanda aras tahap pelajar-pelajar program Matrikulasi. Saya merupakan salah seorang pelajar yang mengikuti Program Matrikulasi ini. Program ini terbahagi kepada dua bahagian, Program Satu Tahun(PST) dan Program Dua Tahun(PDT). Saya mengikuti program PST disebabkan Kolej MARA Kulim ini hanya menjalankan program PST sahaja. so, no seniors….pelajar masuk dan keluar untuk sesuatu sesi..

dari riak muka yang jelas, sejak beberapa hari yang lepas, semua pelajar matrik di KMK, muka macam nak minta penampor ada, muka yg relax ada(hak tu dia rasa confirm 4.0)ha3, muka kadang-kadang tenang tapi bila orang dok heboh pasal result, mula rasa cuak tahap cacing kepanasan, dan macam-macam lagi. Cuma tak sempat nak capture gambar depa.

Semalam(25 Nov 2009) hari keluarnya result PSPM 1 secara rasminya. Pagi-pagi lagi dah lambat mai kuliah, bangun je awal, tapi turunnya lmbat. Pagi tu turun secara luar biasa, sarapan kemudian naik balik siapkan report kimia yang tak siap semalam. Nasib baik kuliah tak mula lagi, kalau tak kompem kene marah+bebel+perli dengan cikgu Bio(cg Farizah),rasanya dia amat memandang tinggi terhadap kawan. Mungkin disebabkan kawan berjaya membanggakan beliau dalam peperiksaan pertengahan semester yang lalu.

Tapi makin lama semangat dalam diri ini, kadang-kadang macam volcano, kadang-kadang macam air tasik yang tenang. Keputusan Peperiksaan PSPM semalam menunjukkan dimana aras saya sebenarnya. InsyaAllah, Semester 2 ni akan saya hargai sebaik2 nya….

continue

continue……

tak sampai 10 minit depa chow…. bas pun sampai…. sepanjang berada dalam bas tu, agak kebosanan…
tidur, makan dan minum…. tak da kerja lain…. cukup 5 jam dalam bas, akhirnya sampai juga di puduraya….

rushly, sebab nak kejar LRT, turun kat bandar tasik selatan then naik komuter….
masa nak tunggu komuter la agak lama, terpaksa tunggu sebab tren pertama dah penuh…
tunggu tren kedua, tengok jam…. 6.30 ptg…

then, sampai kat nilai pkul 7.00 malam kot….
masuk umah je, solat magrib n solat isya’, akhirnya fainted jugak dlm pkul 10.30 mlm…

wow, smlm bru je smpai umah…..

wow, smlm bru je smpai umah…..

agak gementar, sbb blik sorang2 dri kulim-sepang….

smlm bgun agak awal, 5.30 a.m. itu pun sbb kunci jam,
kalu x 6.30 kot….huk3…
bkn ape, ari tu kene bgun awal untuk MUET speaking test,
7.30 kene ade kt quarantine room, kalu x disqualified…..
mcm besa ar, org yg x biasa bgun awal, mesti tido blik, kuang2..
at last, 6.00 pg bru bgun dr tmpt tido….

syukur, alhamdulillah, smlm dh ready dgn everything yg nk dipkai,
bju settle,
seluar settle,
bag settle,
tie plak kantoi… tertinggal kt surau kolej,
so, dgn pantas dan kool,haha….
turun dgn langkah yg confident pd jam 7.00 pg…

semua kelengkapan utk blik kmpung bwk turun skali,
takut tertinggal atau xsmpat bwk turun lps abih test MUET tu,
tiket bas pkul 12.00 tgh hari,
sebagai langkah berjaga2 la katakan….

at last, smpai gak kt surau kolej,
7.05 pg kot, laju gak ak jalan….hehe…
ade gak teman masa tu, nmenya hafizul….
dia ni pun jenis yg particular dlm bab2 masa ni…
so, dgn pantas, parking kasut n msuk dlm surau utk amik tie….
bkn xde tie lebih, cume bju yg nk dipkai tu match dgn tie yg tertinggal kt surau tu,
masa nk pkai bju, bru teringt tie tinggal kt surau,

then, parking back kt foyer dwn, berlari gaya bolt utk ke ds….
sarapan adalh perkara yg penting, so, jgn sesekali lupa nk sarapan…hehe….

smpai ke blik quarantine tu,
tunggu punye tunggu…..
smpai la turn kitorang,
agak payah masa tu, nervous punya pasal…..
alhamdulillah, lps tu ok la….

abih je MUET, ak bergegas turun pi ds dulu,
minum pagi plak, then smpt ke koop,
kebetulan kt atas ds, so, alang2 naik la….
semata2 nk beli coklat….haha…

lps tu, berlari la ak ke asrama, tukar baju, rimas plak blik pkai bju kemeja,
nmpk skema…haha…. smpai je kt asrama, capai la jgk kreko roommate,
release tension katakn….. x smpai berapa min duduk, ade call….
dri yusrho… pelik gak, angkat la en… suara mcm org berlari….

yusrho: assalamualaikum, fikri… ang ade kt mne skg?
ak: ops, ak skg kt asrama la…. awat??
yusrho: oh yeke, ak skg kt kmk la,
ak: ha? kmk?….MUET ang bila??…esok kn?
yusrho: xla, arini…kt mne ek tmpt tu, ak xtaw la….
ak: ang ade kt mne la ni?…
yusrho: ak xtaw….
ak: lani ang cri pjbt, taw x kt mne pjbt tu??….
yusrho: ak pun xtaw ak kt mne skg ni…. xjumpe plak pjbt…
ak: erm, ang cri la mne2 tangga, naik smpai tgkt 3….
yusrho: ak dh naik ni…tp…… ha, xpe la, ak dh jumpe kwn ak, dye panggil, terima kasih….
ak:……er…..

tut….tut…

kwn ak ni pelajar asasi undang2 kt uitm shah alam….
dia bwat test MUET kt kolej ak la, Kolej MARA Kulim….
dia ni agak kaluuut sikit, sori ye yusrho….hehe….

ape2 pun…dia dh smpai di destinasi yg betul….
xjd plak nk belek kreko lame2….
tuka bju terus turun,
tgk jam pkul 11.00 pg…
awal lg….

turun slow2…..
singgah vending mechine…. beli kopi….
then brgerak ke gate kolej,
jumpa dgn farhan, dia pun blik hari ni,
then lps letak kad kuar bermlm, tgk jam, bru pkul 11.30 pg….
xtaw nk bwat pe, kuar kn camera dlm bag, capture gambar yang rasa2 agak menarik….
terserempak dgn fello(warden), dia tnye tunggu gewe ke??…hahahh..ak jwb, xde la cg, tunggu bas…
ade plak cg tu kata ak tunggu gewe(awek)….

tgk jam pkul 11.45, lmbt lg….. msuk kolej blik, then terserempak dgn umi n atiyah….
depa nk amik barang yg tertinggal kt pondok jaga…. then sembang2 dgn depa psl MUET n Exam,
atiyah tu ketua tutor bg subjek english,so, mesti terer dlm bab2 english ni en…hehe….
dye pun no komen, ak lg la…

to be continue……(12:54 PM, 22-10-09)

Tomorrow…

I’ll be back to my college tomorrow(today), so I’ve packing as soon as possible to prevent last minute work.
I’m afraid from forget something that I very very need it at the hostel. And of course I’ll left this blog for about 2 months, because my mom doesn’t give a permission to me bring a laptop to the hostel. She afraid if I’m not focus on my studies and also the chances of the laptop to be missing. haha, that’s all for the last word. Hope you all have a nice and good day. Be a nice person too. credits to zizie.

fuuuuhh~

fuuuuhh~
more tutorial need to be done before this coming Thursday,
OMG, the proposal too…
huh, I had suffered headache last week,
and now it will come back…
what gonna I do..

Hidup Baru di Kulim (Bhg. 1)

assalamualaikum,

dah lamo raso nyo kawe tak jenguk blog kawe ni, maklumlah sibuk dengan tempat dan suasana pembelajaran yang baru. Lagipun kawe tak bawa sekali laptop pi Kolej Mara Kulim. Macam-macam memori dapat ku rakam menggunakan kamera ayah ku di sana, tapi malang sekali kamera tersebut tertinggal di dalam locker di asrama. Baru niat nak sertakan dengan post kali ni.

Minggu pertama di sana, macam biasa la orientasi pelajar baru. Memandangkan Tuan Haji Ruslan(THR) merupakan pengarah di sana, saya berasa sangat bersemangat untuk belajar kerana dengan cabaran dia dulu lah aku berjaya mencapai keputusan SPM yang tak seberapa itu. Sekurang-kurangnya berjaya juga mematikan andaian beliau terhadap keputusan trial SPM ku dulu. bak kata orang putih, let by gone be by gone. Teringat pula dengan kata-kata cikgu matematik saya di KMK berkata: “life must go on”. Kandungan program orientasi tersebut dapat saya sedari yang program ini begitu penting untuk pencapaian pelajar-pelajar KMK. Orientasi ini memang agak berlainan dari yang lain, kebiasaannya program orientasi bertujuan untuk merapatkan ukhuwah antara pelajar. Tetapi tidak bagi KMK, pengarah KMK amat menitikberatkan tentang pencapaian pelajar-pelajarnya dalam masa yang sama mengeratkan hubungan antara pelajar-pelajar dan guru-guru dalam masa yang singkat. Mungkin sebab kebanyakan pelajar-pelajar KMK mendaftar dengan keputususan spm yang ‘average’. Sebagai pelajar, saya akui perkara ini banyak membantu saya dalam menyelesaikan masalah tidak sesuai dengan suasana pembelajaran di program matrikulasi ini.

Nama pun sudah matrikulasi, kalau tertinggal satu kuliah, memang sakit nak kejar balik. Begitu juga dengan assignment, tutorial dan ulang kaji lagi memang tak bole tangguh, jangka masa program hanyalah 10 bulan. Tetapi sukatan pembelajaran berlambak perlu dihabiskan. Sebagai contoh, saya sebagai pelajar sains hayat, subjek biologi saja sudah menjangkau bab 8 dalam masa 2 bulan setengah ini.

oO0PSss, sampai sini je la kot, luahan rasa penulis. Masa mencemburui kerna penulis bakal menyambung kembali pengajian setelah bercuti 2 minggu. Semoga ceria-ceria selalu dan selamat beramal. TaaaMMaat Bahagian 1.