Bunga Pokok Buah Naga

Bertahun-tahun ditanam oleh bapak. Hampir 6 tahun. Tetap tak lekat bunganya. Bila dilihat kembali, sebenarnya pokok ni bersaing baja dengan pokok di sekitarnya. Ada pokok limau, pokok pandan, dengan pokok bunga. Tempat pula terhad.…
Baca Lagi...

Ramadhan

Tertutup jangan jumud, Terbuka jangan hanyut Setiap hari, setiap langkah, setiap visual, setiap pengalaman, setiap cabaran, setiap dugaan Perlu dihadapi dengan apa jua emosi yang bertimpa-timpa. Setiap dari kita ada saat yang pernah…
Baca Lagi...

Jurutera Pencen

Al kisah Jurutera Pencen Seorang jurutera menyatakan hasratnya untuk bersara dari sebuah syarikat pembinaan yang terkenal atas faktor umur dan tekanan kerja. Namun, perkara tersebut ditolak oleh pihak pengurusan dengan alasan bahawa…
Baca Lagi...

Hujung Pangkal

"Shukran, maaf la aku ingatkan tiada orang di rumah petang tadi. Habis waktu kerja terus pulang. Memang tak patah balik dah." setiap patah ditulis dengan nada serius, pesanan yang ringkas tapi jelas. "Kalau hang tolong rendamkan dulu…
Baca Lagi...

Konvokesyen UKM 41

Mengimbau kenangan setelah berakhirnya kertas peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Teman mengenal ‘apa itu Facebook’ melalui seorang guru. Guru Fizik yang sangat dikenali dengan gaya sempoi dan tegas, Cikgu Jafni Ghazali. Ketika…
Baca Lagi...

Raya 1434 & 2013

Alhamdulillah, syukur atas kurniaan Ilahi. Masih diberi nikmat untuk berada di atas dunia fana ini. Semoga Ramadhan kali ini bukan yang terakhir buat kita. Banyak lagi yang perlu diperbaiki, kerana tidak semua daripada kita ini 100%…
Baca Lagi...

Anugerah Ramadhan

Anugerah Ramadhan https://www.youtube.com/watch?v=sdloVVLZJsU "Ya Allah, berilah kesempatan utk kami anak-anak menghiburkan hati kedua org tua kami, seperti mana mereka menghiburkan hati kami sewaktu kami kecil dahulu..." 7:00 PM Kg.…
Baca Lagi...

Sebuah Penantian

Penuh dengan debaran, biarpun fikiran kusut dengan pelbagai perkara. Satu hari, terlelap secara tidak sengaja semasa rehat di tempat praktikal. Terjaga dengan tiba-tiba, seakan-akan terkejut akibat renjatan elektrik. Kawan tegur, "kau ni…
Baca Lagi...

Aku & Serotech

Sebulan sudah menjalani praktikal di Serotech Sdn. Bhd. yang terkenal produk Cilibangi. Banyak ilmu dan pengalaman yang diperolehi di sini. Dalam hati sudah pasang niat bahawa 'aku nak tanam pokok'. Sebelum ni, fikiran aku hanya…
Baca Lagi...

Autisme, Kanak-kanak Unik

"Ah! Nak jadi motivator sangat!" Setiap hari dalam kawasan kejiranan ni, saya nampak pelbagai kelompok masyarakat. Remaja sentiasa dengan basikal/motosikal siang & malam, meskipun tiada lesen bagi kenderaan bermotor. Ada yang…
Baca Lagi...

Perwatakan Milik Peribadi

Realiti hari ini, kita terlalu cepat menghukum orang, memberi label terhadap perlakuannya. Dalam masa yang sama, kita juga merasa sangat marah apabila diberi label yang kita sendiri tidak suka. Dalam kehidupan tiada pernah sempurna,…
Baca Lagi...

INILAH JALANKU

INILAH JALANKU Jelas beberapa ketika dahulu, saat kita memulakan langkah kecil ke pagar sekolah rendah. Meniti kehidupan sebagai pencari Ilmu. Tika itu, tiada rasa dibenak hati melainkan rasa gembira dapat bersama rakan sebaya. Berderap…
Baca Lagi...

Anak Muda Akhir Zaman

Episod kehidupan seorang hamba tidak akan sentiasa dihiasi suka-suka sahaja, pasti ada pasangannya iaitu duka. Setiap perkara, makhluk yang diciptakan Allah ini ada pasangannya. Maka, setiap ciptaan Ilahi ini pasti juga tidak ada yang…
Baca Lagi...

Indah Hidup Bersyarat

“Ish! Makin teruk pula mak tengok kulit Fikri ni” – tegas mak kerana risau akan keadaan anaknya. Beberapa bulan yang lepas, saya sempat ke klinik pakar kulit Az-Zahrah berdekatan dengan Masjid Al-Hasanah, Bandar Baru Bangi. Itu pun hasil…
Baca Lagi...

Burger Bakor!

Hobi yang paling saya suka lakukan adalah menunggang motorsikal sendirian. Pelik? Mungkin juga salah satu ‘usaha’ untuk menyingkirkan elemen negatif, siapa sangka? Bila balik rumah, cerita hobi ‘baru’ ini, siap kena syarah dengan orang tua.…
Baca Lagi...

Assalamualaikum.. Hai Awak

Assalamualaikum. Hi awak. Salam Khamis semua, hari khamis hari ibadah ISIUKM. Apa itu hari ibadah? Terjah wall Ikatan Studi Islam UKM (ISIUKM). Adik : Kenapa eh jalan tar tu, kalau hujan je mesti berasap? Abang : Jalan tar tu seharian…
Baca Lagi...

Apa Erti 21 Tahun Bagi Fikri?

Apa Erti 21 Tahun Bagi Fikri? 2 tahun yang lalu, “Mak, nanti fikri nak pilih yang dekat-dekat je la” – kata fikri kepada emaknya. “Baguslah, boleh balik selalu, cukup lah dah jauh-jauh sebelum ni” – balas emak pula sambil meneliti buku-buku…
Baca Lagi...

Ke Mana Kau Menghilang?

Takutnya bukan sebarang takut, kerana takut akan bayangnya sendiri. Semangatnya bukan sembarangan, kerana semangat tidak akan berkekalan. Elemen tarbiyyah bukan mainan, kerana dengan tarbiyyah hati-hati akan sentiasa kuat pegangannya. Anak…
Baca Lagi...

Kisah Mus’ab Umair

Musab bin Umair adalah sahabat Rasulullah yang sangat terkenal dan menjadi teladan kepada umat Islam sepanjang zaman. Sebelum memeluk Islam lagi Musab terkenal sebagai orang yang berperawakan lemah lembut, suka berpakaian kemas, mahal dan…
Baca Lagi...

Mesir Baru

  Tidak tahu sebab yang paling munasabah untuk saya menulis artikel ini. Sedangkan esok adalah kertas terakhir, hari terakhir bergelar mahasiswa tahun 2 di pembukitan Ilmu Universiti Kebangsaan Malaysia. Hati ini tidak selesa, fokus untuk…
Baca Lagi...

Hakikat Pertemuan

Setiap pertemuan pasti menemui perpisahan. Begitulah ketetapan yang sudah pasti, segalanya berpasangan. Tiada yang kekal dalam dunia ini.Tidak pula bermaksud ukhuwah ini hanya terhenti setakat ini sahaja. Ukhuwah ini sangat dirindui bukan…
Baca Lagi...

Tabiat Suka Berkira

Mak : Fikri! Tolong mak sapu sampah ni~ Fikri : Kejap~ Mak : Asyik-asyik kejap, kerja tak jalan pun. Fikri : Dulu fikri dah buat dah. Bagi kat Taufiq (adik ke-3) lah pulak mak. Mak : Itulah perangai, asyik berkira sahaja. Cuba ikhlas tolong…
Baca Lagi...

Pintu Yang Terbuka Luas

5 hari selang masa menunggu kertas peperiksaan fotografi esok hari (20 Jun 2012) bagaikan hari muhasabah saya. Hampir setiap hari video Harapan dan kembali – Taubat & doa oleh Dr. Mohd Asri Zainul Abidin (Dr Maza) kerap diulang. Namun,…
Baca Lagi...

Usrah Kek Coklat

Undangan diterima untuk pertemuan singkat. Khabarnya meraikan beberapa abang-abang dan kakak yang akan bergraduasi pada bulan 10 akan datang. Sedaya upaya saya berusaha mengosongkan tarikh tersebut, agar pertemuan ini dapat direalisasikan…
Baca Lagi...

Hidup Untuk Menang!

Erti kehidupan pada kebanyakan orang adalah sesuatu keadaan yang selesa, tiada duka. Kehidupan bahagia, kehidupan yang indah belaka. Kadang kala, kehidupan yang diharapkan adalah satu kepuasan yang berterusan. Sentiasa berada dalam mod…
Baca Lagi...

Sesaran di Krau

Rama-ramaEkologi, satu ungkapan ringkas. Biasa didengar dan dibaca. Sesuatu yang mungkin selalu menjadi buah mulut pelajar Biologi. Biarpun perkataan yang biasa, namun teruji di lapangan dengan pelbagai teknik yang diperkenalkan. Pada…
Baca Lagi...

Nukilan Ringkas Buat PMFST

Keliru dengan perasaan sendiri. Kelegaan mungkin bersarang dalam diri saya selaku mantan Exco Sukan & Kebudayaan Persatuan Mahasiswa Fakulti Sains & Teknologi. Segalanya telah saya serahkan kepada ketentuan qada’ dan qadar Ilahi.…
Baca Lagi...

Hanya Berdiam Diri

Hari ini merupakan antara yang saya kira hari terputusnya ikatan kerjasama yang sangat penting. Pembinaan yang sekian lama memerlukan komitmen yang tinggi. Kerjasama akademik. Semester ini saya banyak belajar daripada peristiwa yang…
Baca Lagi...

Percayai dan memahami

Dalam proses latihan, tarbiah dan kaderisasi, perkara yang selalu dilupai adalah, proses untuk melahirkan pelatih yang lebih hebat dari sang jurulatih. Caranya? Berikan KEPERCAYAAN kita kepada mereka. Percaya dan memahami Biarpun kita…
Baca Lagi...

Android satu mimpi yang indah

Selaras dengan perubahan aliran masa, berderau darah anak muda untuk turut berubah. Perubahan yang telah dilakukan satu perubahan yang drastik. Pelbagai alasan dicipta hanya kerana 1 gadjet. Maka, sebanyak mana usaha dilakukan untuk menahan…
Baca Lagi...

Rezeki Pacat dan Manusia

Telahan orang, tiada siapa pun yang mampu menangkis perkara tersebut. Persepsi demi persepsi menimpa diri. Saya bukan seseorang yang ahli dalam bidang motivasi, apatah lagi dalam memberi keyakinan kepada orang lain bahawa saya ini orang…
Baca Lagi...