Faham, tapi… (Vol. 1)

Bismillah.

Bertemu dua orang sahabat yang sudah sekian lama berpisah. Bertemu di tempat yang pertama dua hati ini berkenalan. Sangat indah. Cuma, suasana yang berbeza. Suasana apa? Personaliti dan penampilan yang berbeza. Jika dulu, sahabat ini seorang yang selekeh pakaiannya, bagaikan tidak lengkap.Ternyata kini, sahabat ini telah nekad untuk berubah.

Dulu,kini tidak akan sama selamanya jika seseorang itu mempunyai prinsip dalam hidupnya. Maka penghijrahan berlaku. Mungkin dari buruk kepada yang baik, mungkin juga sebaliknya.

Joyah: weyh, lama betul ye kita tak berjumpa. Banyak betul perubahan diri kau.

Limah: ye, hampir 3 tahun lebih kita tidak berjumpa. Apa yang berubahnya diri aku ni? Sama ja rasanya. Aku tetap aku.

Joyah: Dulu kita selalu lepak-lepak kat tepi pantai, tapi sejak kau berpindah, kita jarang berjumpa. Reformasi betul la ye?

Limah: Itu dulu. Manusia ni sentiasa berubah. Faktor yang utama adalah persekitaran. Baik persekitarannya, maka yang buruk macam mana sekalipun tetap terpengaruh. Macam kita, dulu tudung ni bukannya lekat kat kepala.

Joyah: (nada geram dan tegas) Yela, kau pakai tudung pun, belum tentu dapat masuk Syurga. Kita dulu pernah buat kerja tak baik bersama-sama. Kau ingat tak?

- Iklan -

Limah: (dengan nada yang lemah lembut dan kasih sayang) Ye betul la tu. Kita ni manusia tak pernah lari dari kesilapan. Pintu taubat sentiasa terbuka untuk hamba-Nya. Betul la apa yang kau cakap tu, orang pakai tudung ni belum tentu masuk Syurga. Tapi….. kau kena ingat, perempuan yang tak pakai tudung tu CONFIRM masuk neraka. 🙂

Dulu…

Jarang sekali solat, berpuasa, mengeluarkan zakat tapi lafaz syahadah tahu maknanya. Faham, tapi…. Kalau pertandingan nyanyi dia lah juara, tapi jauh sekali terlintas di hati ingin mengalunkan ayat suci Al-Quran. Berpuasa, tapi tidak menunaikan Rukun Islam yang kedua, Solat. Apakah bezanya kita dengan orang kafir yang tidak tahu langsung mengenai Rukun Islam.

5 Rukun Islam |

Hadis Ibnu Umar r.a:Nabi s.a.w telah bersabda: Islam ditegakkan di atas lima perkara iaitu mengesakan Allah, mendirikan sembahyang, mengeluarkan zakat, berpuasa pada bulan Ramadan dan mengerjakan Haji.

  1. Mengucap dua Kalimah Syahadah (pengakuan).
  2. Solat Fardhu 5 waktu.
  3. Zakat.
  4. Puasa di Bulan Ramadhan.
  5. Haji.

Kandungan Rukun Islam dan Rukun Negara yang pertama lebih kurang sama. Persoalan agama. Percaya kepada tuhan. Sekiranya kita percaya kepada tuhan, pasti segala tindakan, urusan seharian, aktiviti yang dilakukan berlandaskan Falsafah yang telah ditetapkan, Syariat.

Bersambung…

One Reply to “Faham, tapi… (Vol. 1)”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *