Seorang Guru

Alkisah seorang guru.

Ustaz Yusof terasa sakit hati melihat murid terpandainya Ishak menjadi semakin angkuh setelah dilantik menjadi Ketua Pengawas di sekolah.

Ishak cepat melihat kesilapan orang lain dan suka menegur secara terbuka, tetapi berdiam diri apabila sendiri melakukan perkara yang sama.

Satu hari di surau, Ustaz Yusof berbual dengan Ishak selepas selesai solat Zohor.

Masa berbual-bual, tetiba Ishak bangun dengan cepat untuk menerpa tiga orang pelajar di tepi pagar sebelah surau.

Ustaz Yusof ikut bersama.

“Kamu semua ini nak panjat pagar ponteng sekolah ke?” jerit Ishak.

“Kelas mana, tingkatan berapa, nama apa?” tengking Ishak.

Seorang pelajar itu Ramli cuba menerangkan bahawa mereka bertiga tadi sedang menyelamat seekor kucing tersepit pagar.

“Mana kucingnya?” tanya Ishak.

“Kami dah lepas, kucing itu terus dah lari ke seberang,” jawab Ramli.

“Penipu… semua bagi nama,” jerit Ishak lagi.

“Kamu bertiga balik ke kelas,” kata Ustaz Yusof.

“Ishak, lepaskan mereka,” tambah beliau.

“Tak boleh ustaz. Malulah saya tak laksana tugas,” tegas Ishak.

Ustaz Yusof meletakkan tangannya di atas bahu Ishak lalu membawanya berjalan ke luar pagar sambil jarinya memberi isyarat kepada tiga pelajar itu untuk beredar.

“Lihat ada tompok darah di lantai. Kucing tadi tersepit akibat dikejar anjing. Nasib baik tiga pelajar tadi sempat melihatnya dan menghalau anjing barulah kucing itu dapat lari dengan selamat,” kata Ustaz Yusof.

“Maksudnya saya tersilap nak hukum mereka?” tanya Ishak.

“Sebagai jadi Ketua Pengawas, ustaz melihat Ishak semakin menjadi ustaz ketika muda dulu… Dulu ustaz mudah melihat kesilapan orang lain dahulu sebelum melihat kesilapan sendiri – ini menyebabkan ustaz dulu selalu ada tanggapan yang silap pada orang lain.

Kadang-kala ustaz melihat kelemahan ustaz pada orang lain, tapi ustaz bukan sahaja berdoa untuk mereka mencari kekuatan untuk mengatasi kelemahan tersebut, malah ustaz menjadi tidak bermaaf lalu mengherdik mereka atas kelemahan itu.

Ustaz juga mudah memberikan jawapan dan pembetulan tindakan kepada orang lain, tapi tidak pula memberi perhatian kepada keperluan untuk membetulkan diri sendiri,” terang Ustaz Yusof.

Ishak khusyuk mendengar tidak berkata apa-apa.

“Sebenarnya, sebagai jadi Ketua Pengawas, Ishak pun sama, Ishak hanya fokus pada kesilapan orang lain tapi tidak pada diri sendiri,” kata Ustaz Yusof.

Ishak masih lagi tidak membeliakkan mata.

“Jika Ishak ambil lebih banyak masa fokus pada kelemahan diri sendiri, sebenarnya Ishak akan rasa tiada keperluan untuk memberi kritikan pada orang,” kata Ustaz Yusof.

“Bagaimana ustaz boleh lakukan?” tanya Ishak yang semakin berminat.

“Ustaz doa tiap-tiap hari untuk Allah membersihkan pandangan mata dan fokus ustaz pada orang lain. Ustaz doa agar ustaz dapat sibuk dengan urusan sendiri dan memperbetulkan segala kesilapan yang ada,” jawab Ustaz Yusof.

Semenjak itu, Ishak berubah daripada menjadi seorang pengawas yang suka menghukum kepada seorang pengawas yang pandai mendidik dan memberikan kata-kata semangat kepada mereka yang melakukan kesalahan agar tidak mengulanginya.

Wahai anakku,
Sehebat-hebat matamu, kamu memerlukan cermin untuk melihat pimple yang ada di wajahmu. Di dalam perjalanan hidup ini, Allah akan menghantar beberapa orang yang berfungsi sebagai cermin seperti Ustaz Yusof untuk menyedarkan kamu yang kian terhanyut supaya kamu dapat bertaubat, berasa insaf dan mengubah tingkah laku sendiri ke arah yang lebih baik.

Jadi usahlah kamu terlebih melenting atau defensive apabila ada mereka yang berani mengkritik kamu. Kerana kemungkinan mereka adalah cermin yang dihantar Allah untuk kamu melihat pimple di muka sendiri.
Senyum

Sumber: Ustaz Tuan Ibrahim Tuan Man

Hujung Pangkal

“Shukran, maaf la aku ingatkan tiada orang di rumah petang tadi. Habis waktu kerja terus pulang. Memang tak patah balik dah.” setiap patah ditulis dengan nada serius, pesanan yang ringkas tapi jelas.

“Kalau hang tolong rendamkan dulu boleh?” sambung lagi, merujuk kepada keratan batang pokok mulberi. Sudah lama benih mulberi ini dicari di merata tempat, Alhamdulillah akhirnya ada peluang juga. Continue reading “Hujung Pangkal”

Konvokesyen UKM 41

[2008]

Mengimbau kenangan setelah berakhirnya kertas peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Teman mengenal ‘apa itu Facebook’ melalui seorang guru. Guru Fizik yang sangat dikenali dengan gaya sempoi dan tegas, Cikgu Jafni Ghazali.

Ketika itu, teman sangat mengagumi kebolehan dan perkongsian yang kerap dilakukan oleh senior maktab di laman blog peribadi beliau. Lebih dikenali sebagai Leo Kid. Ketika itu, beliau sedang menuntut di Russia, dalam bidang Perubatan.

Kisahnya FB bermula setelah seminggu teman diberi pinjam broadband Celcom Cikgu Jafni, yang pada awalnya diharapkan untuk mencari jurnal atau info yang berkaitan dengan projek Intel ISEF. Maka, terciptalah akaun peribadi Fikri Arrazi (ketika itu), hasil brainwash FB lebih baik daripada Friendster.

[Oktober 2013]

Awalnya, akaun FB ini, tujuan diwujudkan hanyalah sekadar berkongsi idea dan pengalaman sepanjang hidup teman. Tujuan yang lain adalah untuk tidak mengaitkan langsung keluarga kandung dalam setiap post. Disebabkan mak tidak gemar, betapa sosialnya FB ini dalam menyebar maklumat. Secara perlahan-lahan, teman kurang berkongsi segala cerita peribadi.

Boleh lihat sepanjang bulan ini, teman berjaya mengurangkan post-post keluarga, dengan harapan untuk kurang bersosial. Kebiasannya, hampir setiap hari akan ada post.

[Konvokesyen UKM 41]

IMG_0538 IMG_0515

Alhamdulillah, Terima kasih mak & bapak.

Hadiah hari lahir yang ke-22 tahun Masihi. Teman sedar, dalam kemeriahan rakan-rakan bergaya dengan jubah konvo mereka, masih ada yang tidak berjaya menamatkan pengajian mereka dalam tempoh yang ditulis dalam kertas tawaran 3 tahun yang lepas. Jika ada yang memaparkan gambar ‘pra-konvo’, jubah teman masih elok digulung bersama plastiknya. Masih tidak dicuba sehinggalah sidang ke-8 tiba.

Meriah dengan warna Ungu, Hitam, Hijau, Oren, Biru dan banyak lagi. Teman bersolidariti untuk tidak melampirkan gambar berjubah di akaun peribadi. Disamping, pencapaian yang kurang memberansangkan, teman berharap peluang untuk menyambung ke peringkat lebih tinggi diperkenankan Allah. Hanya masa yang menentukan, samada cepat ataupun lambat.

Rasa tidak cukup 3 tahun di Universiti sebagai mahasiswa. Masih banyak yang perlu diperbaiki. Jubah yang disarung ini melambangkan kesediaan teman untuk berbakti kepada masyarakat. Bekalan Ilmu dan pengalaman sepanjang 3 tahun ini diharapkan dapat dikongsi bersama masyarakat. Semoga semangat ini tidak akan hilang saat jubah ditanggalkan. Terus meresap di dalam hati bersama redha Ilahi.

 Gambar di atas, dedikasi untuk adinda di Maktab Perguruan Raja Melewar. Sudah janji untuk muat naik di FB. Namun, terpaksa batalkan hasrat setelah bersolidariti untuk tidak memaparkan gambar berjubah. Fatamorgana Kehidupan kurang trafik sejak setahun lepas, tidak menang tangan mengurus organisasi. Tahniah buat graduan 2013.

Semoga Allah Redha.

#MovingForward

Ahmad Fikri Bin Mastor
Sarjana Muda Sains Biologi (Genetik),
Pusat Pengajian Sains Sekitaran & Sumber Alam,
Fakulti Sains & Teknologi,
Universiti Kebangsaan Malaysia.

2010-2013, Tiga Kali Mengundi

Lama tidak update, pertama sebab dah lama tak sentuh papan kekunci. Kedua, kepenatan bekerja, berada di rumah waktu malam pun tidak mampu menekan punat ‘power’ komputer. Apapun, selamat menonton video. Pada saya, sangat terbaik penghasilannya. Saya pun tidak mampu menghasilkan video sehebat ini dalam kepimpinan saya yang lepas.

Best of luck. All da best! #MovingForward

Dua kali Pilihan Raya Kampus. Sekali Pilihan Raya Umum 13.

Klik untuk lihat video

//

Undi calon-calon GMUKM bagi setiap fakulti:

FPI:

Muhammad Ammar Bin Azlan (No. 1)

FPEND:

Syed Mohd Najib Bin Syed Yahya (No. 1)

FUU:

Jason Ng Thieng Yeong (No. 3)

FSSK:

Tahun 1/2 – Puteri Nor Adilah Mohd Zarudin (No. 1)

Tahun 3/4 – Fatin Zulaika Bt Hamdan (No. 2)

FKAB:

Tahun 1/2 – Ahmed Amri Bi Zulkafli (No. 2)

Tahun 3/4 – Mustapha Kamil Husen Abd Kadir (No. 1)

FST:

Tahun 1/2 – Siti Hajar Bt Md Yusof (No. 1)

Tahun 1/2 – Nurul Syifa Bt Mohd Shukri (No. 4)

Tahun 3/4 – Afiah Nasuha Bt Aznan (No. 1)

FEP:

Tahun 1/2 – Syahidatul Nur Amirah Bt Abd Karim (No. 2)

Tahun 3/4 – Mufaddal Bin Mustansir (No. 1)

We Love UKM.

‪#‎MovingForward‬

Klik untuk lihat video

‘UKM & Darah’ : Tribut Untuk UKM dari Calon-Calon Umum GMUKM Tahun 1/2, 3/4.

Jangan lupa undi calon terbaik anda :Calon Umum 1/2 :

Calon No. 1 – Hasyimah Bt Ibrahim
Calon No. 4 – Mohd Hafizi B Samsuari
Calon No. 5 – Fatma Bt Sukeri
Calon No. 7 – Mohammad Fadhli Bin Mohamad Asimodi
Calon No.10 – Lee Jun Keong
Calon No.12 – Siti Nor Bahijah Bt Mohd Zaki

Calon Umum 3/4 :Calon No. 1 – Nur Farhana Bt Mohd Razali

Calon No. 4 – Muhammad Salehuddin Bin Khalid

Calon No. 5 – Nur Afifah Bt Abd Rahim

Jangan lupa undi calon GMUKM.

We Love UKM.

‪#‎MovingForward‬

Raya 1434 & 2013

Alhamdulillah, syukur atas kurniaan Ilahi. Masih diberi nikmat untuk berada di atas dunia fana ini.

Semoga Ramadhan kali ini bukan yang terakhir buat kita. Banyak lagi yang perlu diperbaiki, kerana tidak semua daripada kita ini 100% terbaik.

Pastinya, ada dalam diri kita ini sebahagian yang kotor & jijik yang Allah lindung atau hijab daripada pandangan orang lain. Jika aib itu dibuka Allah, maka tiada satu kebaikan pun yang mampu ditafsirkan oleh insan.

Aku, di pasca Ramadhan 1434 H ini, banyak yang difikirkan. Soal takut, gentar, malu, marah, kecewa dan sebagainya yang negatif terbuku dibenak pemikiran. Kadangkala, terdetik di hati insan yang lemah ini, kesal akan tindakan buruk yang pernah dilakukan.

Adakalanya, kita terlepas cakap, bergurau tanpa memikirkan perasaan orang lain, melakukan perkara-perkara yang menyakitkan hati orang lain. Kita seperti tidak sedar akan perbuatan kita itu.

Dalam pada itu, aku masih tetap bersyukur dan redha akan qada’ qadar Ilahi. Setiap percaturan yang kita rancang, pastinya di pengakhiran nanti hanya Allah sahaja yang menentukan. Sebagai hamba Allah, doa & usaha adalah metod perubahan kehidupan.

Semoga Allah Redha.

Selamat Hari Raya, Maaf Zahir & Batin.

5:30 AM
Salak Tinggi, Sepang.

Ahmad Fikri Bin Mastor
Pelajar Tahun Akhir sesi 2012/2013
Sarjana Muda Sains Biologi (genetik),
Pusat Pengajian Sains Sekitaran & Sumber Alam,
Fakulti Sains & Teknologi,
Universiti Kebangsaan Malaysia.
www.fatamorganakehidupan.wordpress.com

Anugerah Ramadhan

Anugerah Ramadhan

“Ya Allah, berilah kesempatan utk kami anak-anak menghiburkan hati kedua org tua kami, seperti mana mereka menghiburkan hati kami sewaktu kami kecil dahulu…”

7:00 PM
Kg. Giching, Salak Tinggi.

Ahmad Fikri Bin Mastor
Pelajar Tahun Akhir sesi 2012/2013
Sarjana Muda Sains Biologi (genetik),
Pusat Pengajian Sains Sekitaran & Sumber Alam,
Fakulti Sains & Teknologi,
Universiti Kebangsaan Malaysia.
www.fatamorganakehidupan.wordpress.com

Dari Ladang Kepada Peminat

Tidak Menang Tangan

Begitulah ungkapan yang mampu diucapkan. Seharian, dari pagi ke petang melunaskan hasrat pelanggan atau peminat Cilibangi untuk memiliki anak pokok cili sempena lebaran.

Pagi Jumaat tu agak kalut sebenarnya. Jam 8:00 pagi baru nak sediakan kuantiti anak pokok dan produk percuma Cilibangi.

Hari khamis, semua intern ditugaskan untuk menyiapkan beg kertas yang terisi dengan produk-produk Cilibangi untuk diedarkan kepada dekan-dekan fakulti dan pengarah-pengarah institut di sekitar UKM.

Ragam Pelanggan

Penghantaran secara percuma adalah perkhidmatan yang kami tawarkan. Biarpun terpaksa menempuh kesesakan lalu lintas di lebuhraya. Sungguh, bukan mudah dalam hal urus niaga.

Pelbagai telatah pelanggan yang sangat menceriakan hari Jumaat, tambahan pula berpuasa di bulan Ramadhan. Alhamdulillah, matahari tidak menghentamkan sinaran sekuat-kuatnya.

Dialog yang popular sepanjang jualan kami;

“La, ingatkan pokoknya dah besar!”

“Aik, kecik je pokoknya?”

“Kena sembur racun serangga juga? Kata tahan penyakit.”

Bukan mudah untuk berniaga. Konklusi yang dibuat oleh seorang teman sepanjang melakukan penghantaran anak pokok.

Apapun, ini adalah permulaan bagi saya yang ingin membuat kajian pokok cili ini secara lebih terperinci. Semoga Allah permudahkan urusan ku. Allahumma Amiin!

5:30 PM
Kg. Giching, Salak Tinggi.

Ahmad Fikri Bin Mastor
Pelajar Tahun Akhir sesi 2012/2013
Sarjana Muda Sains Biologi (genetik),
Pusat Pengajian Sains Sekitaran & Sumber Alam,
Fakulti Sains & Teknologi,
Universiti Kebangsaan Malaysia.
www.fatamorganakehidupan.wordpress.com

Sebuah Penantian

Penuh dengan debaran, biarpun fikiran kusut dengan pelbagai perkara.

Satu hari, terlelap secara tidak sengaja semasa rehat di tempat praktikal. Terjaga dengan tiba-tiba, seakan-akan terkejut akibat renjatan elektrik.

Kawan tegur, “kau ni terlalu banyak benda fikir sampai ke tidur”.

Barangkali, ada betulnya apa yang disebutkan itu. Belakangan ni aku seperti resah dan gelisah. Banyak perkara yang difikirkan.

Dalam masa yang sama, aku berasa diri ini sedang diuji dengan kata-kata yang pernah dilontarkan suatu ketika dahulu.

Benar kata orang, memberi nasihat itu sememangnya sukar. Kelak, kita juga akan diuji dengan apa yang kita katakan. Dunia ibarat roda, ada masanya kita di atas, dan ada masanya juga kita berada di bawah.

Perbezaannya, dengan ujian ini, apa pula khabar iman dan kesabaran kita? Adakah berkurang, bertambah atau sekata?

Ada seorang ustaz beritahu mengenai keberkatan. Kita akan merasai keberkatan itu apabila kita menerima sesuatu dalam kuantiti yang sedikit, tetapi kita merasakan kurniaan itu terlalu banyak dan terasa tidak layak untuk memilikinya.

Ada orang, pada hujung bulan terima RM 1000++. Meskipun tanggungan yang besar perlu digalas, tetapi masih mampu tersenyum.

Ada juga orang, pada hujung bulan bukan main lagi puluhan ribu yang diterima, tetapi masih bermuram dan bermasam muka.

Walau apapun yang kita terima hari ini, perlu kita muhasabah banyak perkara. Setiap hari perlu muhasabah. Namun, sebagai manusia biasa, ada kekurangan.

Semoga aku istiqomah dalam gerakan.

Salam perjuangan!

Bdr. Baru Salak Tinggi – 11:15 PM
Ahmad Fikri Bin Mastor
Pelajar Tahun Akhir sesi 2012/2013
Sarjana Muda Sains Biologi (genetik),
Pusat Pengajian Sains Sekitaran & Sumber Alam,
Fakulti Sains & Teknologi,
Universiti Kebangsaan Malaysia.
www.fatamorganakehidupan.wordpress.com

Aku & Serotech

Sebulan sudah menjalani praktikal di Serotech Sdn. Bhd. yang terkenal produk Cilibangi. Banyak ilmu dan pengalaman yang diperolehi di sini. Dalam hati sudah pasang niat bahawa ‘aku nak tanam pokok’.

Sebelum ni, fikiran aku hanya terkongkong dalam suasana pendidikan.

“Jika tamat ijazah ni, aku nak jadi guru atau pensyarah.”

Namun, setelah berhempas pulas dalam Serotech ni, perasaan minat terhadap biak baka tu semakin meliar.

Sebelum ini, hanya teori di dalam kelas-kelas kecil. Mungkin entri kali ini agak pendek dan sudah terlambat pun sebenarnya. Bahkan, blog ni pun sudah kering dengan aktiviti penulisan dan perkongsian pendapat (bahagian ni saya huraikan dalam entri akan datang).

Cuma, nak kongsi beberapa keistimewaan tentang Cilibangi yang dikaji oleh Prof. Dr. Ahmed Mahir sepanjang 30 tahun!

Pokok cili sangat sesuai ditanam dalam iklim Malaysia. Namun, wujud beberapa masalah yang melibatkan organisma perosak, lalu menyebabkan pokok cili ini dilihat seperti membebankan petani atau pengusaha.

Hasil kajian 30 tahun tersebut, membuahkan hasil yang sangat lumayan. Memberi sinar baru, dan meluaskan peluang buat sang pencinta alam.

Pokok Cilibangi ini mampu berbuah serentak. Dalam erti kata lain, cili yang dihasilkan itu dalam kuantiti yang banyak dan serentak. Berbunga serentak, berbuah serentak dan matang serentak.

Cilibangi ini juga rintang terhadap serangan penyakit oleh virus penyebab penyakit (patogen). Tapi perlu kita akui, sebagai makhluk pasti ada kelemahan atau kecacatan. Tidak ada istilah 100% rintang dalam Biologi. Namun, saya jamin pokok Cilibangi ini sebahagian besar mampu bertahan atau mengelak daripada dijangkiti.

Baik ditanam secara kecil-kecilan mahupun besar-besaran, hasil yang lumayan bakal diperoleh buat yang berjasa pada tanah.

Entri akan datang, bakal dipenuhi dengan cerita-cerita sepanjang praktikal di Serotech Sdn. Bhd. InshaAllah.

Ahmad Fikri Bin Mastor
Pelajar Tahun Akhir sesi 2012/2013
Sarjana Muda Sains Biologi (genetik),
Pusat Pengajian Sains Sekitaran & Sumber Alam,
Fakulti Sains & Teknologi,
Universiti Kebangsaan Malaysia.
www.fatamorganakehidupan.wordpress.com