Cuti-cuti di KMKulim.

17 May 2010

Perjalanan pulang dari utara ke selatan,dalam fikiran aku hanyalah “semoga selamat tiba ke rumah”. Semalam, bermalam di rumah tok wan Esmeth. Bonda menghantar saya ke bus station, beliau belanja saya dan ummul aiman makan. Batuk, demam, selesema ku bawa pulang dari program orintasi pelajar baru KMKulim. Souvenir mungkin. Itu kisah orintasi.

Tiba di stesen Keretapi Tanah Melayu di Kuala Lumpur,teringat artikel mengenai koc khas untuk wanita. Mulanya,agak menarik idea tersebut, membela nasib kaum hawa ni. Hentian yang paling dekat dengan rumah ku adalah Nilai, Negeri Sembilan. Lama pula menunggu komuter tiba. Baru saya perasan wujudnya papan tanda mengenai koc khas tersebut. Hendak lihat secara dekat malas pula.

Seorang pegawai KTMB mendekati seorang penumpang seperti saya  yang menunggu komuter. Pegawai tersebut mengingatkan antara dua papan tanda koc khas tersebut. Lagaknya amat serius dengan perkara tersebut. Hampir 30 minit menunggu, mula merungut “lambatnya!”.

Komuter sudah tiba,orang ramai mula memenuhi ruang menunggu. Sebaik melangkah masuk,saya terlihat seorang Indian memegang tin minuman keras (tidak berapa pasti namanya). Beliau seakan-akan merungut, tidak puas hati mengenai sesuatu. Saya lebih selesa berdiri berbanding duduk. Apa yang menariknya, kelambatan komuter tersebut tiba di sesuatu hentian mungkin disebabkan rungutan Indian separuh umur tersebut. Beliau merungut mengenai perlaksanaan koc khas untuk wanita tersebut.

Seperti yang saya sangka, tidak semua pihak memilih untuk bersetuju dengan kewujudan koc tersebut. “Why those girls are here?” kata beliau. Merujuk kepada apa yang beliau katakan, ada kebenarannya juga. Sangka saya mungkin koc yang diperuntukan untuk wanita tidak mencukupi, mungkin itu masalahnya. Tapi kita sebagai manusia tidak semua sependapat. Bak kata pepatah, rambut sama hitam,hati lain-lain.

ARTIKEL

Lelaki sengaja masuk koc merah jambu boleh didakwa

2010/05/17

KUALA LUMPUR: Penumpang komuter lelaki yang dikenal pasti sengaja memasuki koc merah jambu dan melakukan aktiviti kacau ganggu terhadap penumpang wanita boleh dikenakan tindakan undang-undang.

https://www.bharian.com.my/bharian/articles/Lelakisengajamasukkocmerahjambubolehdidakwa/Article/

KTMB kaji koc khas wanita Julai ini

2010/05/24

“Kita juga terima aduan daripada lelaki yang mengatakan bahawa koc bercampur lelaki dan wanita kadangkala sangat sesak berbanding dengan koc khas wanita yang masih mempunyai ruang luas semasa waktu puncak.”

https://www.bharian.com.my/bharian/articles/KTMBkajikockhaswanitaJulaiini/Article/

KTMB perlu lebih berkesan sebar maklumat penggunaan koc merah jambu

2010/05/12

Namun, di sebalik pengabaian mereka ini, saya berasakan pihak KTMB juga perlu memperkemaskan unsur komunikasi pemasaran dalam menyampaikan mesej itu kepada pengguna khasnya golongan lelaki. Apabila melihat pelekat pada tingkap tren seperti yang disiarkan akhbar ini, saya berasakan huruf cetak tulisan rumi yang digunakan adalah kurang sesuai untuk menyampaikan mesej dengan lebih berkesan. Huruf yang digunakan mirip kepada jenis ‘script’ yang berlingkar-lingkar dan ‘fancy’ sifatnya.

Amalan dalam komunikasi pemasaran, penggunaan huruf yang sesuai adalah amat penting bagi menarik perhatian pengguna, meningkatkan keupayaan membaca dan menetapkan tona atau mood seperti serius, sedih atau kelakar. Pendapat saya, mesej yang ingin disampaikan KTMB adalah bersifat serius justeru, tahap keupayaan membacanya perlulah tinggi.

M FAKHRURRAZY M ARIFF,

Taman Shamelin Perkasa, Kuala Lumpur

https://www.bharian.com.my/bharian/articles/KTMBperlulebihberkesansebarmaklumatpenggunaankocmerahjambu/Article/

PENGALAMAN

- Iklan -

Berdasarkan maklumat diatas ni,saya harap ia mampu membuat warga Malaysia mengerti apa yang hendak dicapai oleh KTMB. Atas pengalaman yang pernah saya lalui, semasa dalam perjalanan pulang dari utara menuju ke rumah; dalam koc komuter yang saya naiki telah berlaku sedikit kekecohan (seperti yang saya ungkapkan di atas). Sebaik sahaja saya melangkah masuk ke dalam koc, saya ternampak sesuatu yang menyakitkan mata saya. Apa yang anda agak?

Saya ternampak seseorang sedang memegang tin minuman keras, seorang lelaki india (tidak diketahui namanya), kitaran umur mungkin dalam separuh umur. Saya lebih selesa berdiri sambil bersandar di dinding koc berbanding duduk. Sambil mengeluarkan mp3 dalam bag, saya terdengar seseorang seperti merungut mengenai perlaksanaan koc khas untuk wanita.

Sangka saya,mungkin beliau sedang mabuk disebabkan minuman keras tersebut. Tapi saya berfikir juga, “ada ke orang mabuk naik komuter?”. Saya tidak layan, mencapai earphone lalu disumbat ke dalam telinga. Sebaik tiba di platform KL sentral, saya terpegun melihat sekumpulan wanita sedang menunggu/berbaris di ruang menunggu yang telah ditanda oleh pihak KTMB khas untuk koc wanita.

Sementara keaadaan di dalam koc semakin gawat dengan kekecohan yang masih belum reda. Lelaki india tadi masih berada di sebelah saya. Saya berdiri, beliau duduk di kerusi. Minuman keras yang masih belum habis di minum. Komuter berhenti, memberi peluang kepada penumpang keluar masuk.

Agak lama juga komuter ini berhenti. Keadaan bertambah kecoh dengan pekikan lelaki india tadi. Beliau masih tidak mengerti akan apa yang sedang dihadapi pihak KTMB. Bagi saya, perlaksanaan koc wanita ini masih baru dan masih dalam pemantauan oleh pihak KTMB, tambahan pula dalam masa sibuk (orang pulang kerja), keadaan tentu sesak dengan lautan manusia. Kemudahan koc khas untuk wanita mungkin tidak mampu menampung bilangan wanita yang banyak.

Sehinggakan pegawai KTMB masuk ke dalam koc kami, untuk meredakan keadaan.  Lelaki itu kemudian diminta untuk menghabiskan minumannya, lalu tin tersebut diserahkan kepada seseorang (tidak pasti siapa sebab keadaan orang berhimpit-himpit). Keadaan mulai ‘aman’ seketika. Lelaki india tadi saya lihat masih dalam keadaan tidak puas hati. Saya menyambung kembali niat saya untuk mendengar mp3.

SIMPATI

Sekarang, komuter berhenti di stesen Bandar Tasik Selatan, lelaki india tadi sebenarnya ingin menuju ke stesen Serdang. Ada seorang pemuda,india juga; menyapa beliau dalam bahasa india (saya tidak memahami apa yang diungkapkan oleh lelaki tadi). Mungkin beliau ingin lelaki india separuh umur tadi untuk diam. Kemudian, penumpang lain menyatakan sekarang ini sudah berada di stesen serdang, sambil lelaki india separuh umur itu mencari-cari papan tanda untuk pengesahan.

Tanpa ragu-ragu lelaki tadi keluar, penumpang-penumpang yang lain mentertawakan lelaki india tersebut. Saya tidak sedikit pun rasa ingin ketawa, mendengar lagu sememangnya tabiat saya. Lelaki india(mungkin sedang mabuk), masuk semula ke dalam koc (pintu koc hampir-hampir tertutup). Lelaki tersebut masuk dalam perasaan marah. Malas saya nak melayan, orang mabuk seperti yang kita ketahui, keadaan mental agak kurang waras sedikit, hilang pertimbangan diri. Jadi, sahabat sekalian, jangan sesekali mencuba untuk minum ye dan merokok sekali.

Saya hanya melihat apa yang dilakukan oleh lelaki india tadi, tanpa mendengar apa yang diungkapkan oleh lelaki tersebut kepada penumpang-penumpang yang ‘membohong’ beliau sebentar tadi. Penumpang-penumpang yang lain hanya mampu tersenyum dan ketawa mungkin. Lelaki india(muda) menasihati lelaki india(si mabuk) untuk diam sekali lagi. Kali ni keras sekali tegurannya. “I’m indian, and you also india. So, please shut up!” Lelaki india( si mabuk) saya lihat tadi terpaksa akur.

KEPENATAN

Stesen Serdang. Pemuda tadi memberitahu kepada lelaki india(si mabuk) bahawa sudah sampai ke destinasi beliau. Lelaki india (si mabuk) mengucapkan “thanks ya”. Keadaan kembali reda. Saya meraba-raba bag mencari ke mana telefon bimbit saya. Gotcha! Sambil menekan punat telefon mencari nama bapak. Hari yang paling memenatkan. Alhamdulillah. Kini, saya sudah pulang dengan selamat ke rumah. Semoga ini memberi sedikit sebanyak pengajaran buat kita semua. Renung-renungkan.

9 Replies to “Cuti-cuti di KMKulim.”

    1. betul tu,kesian pun ada,tapi nak tegur dalam kesesakan lautan manusia, saling berhimpit,silap hari bulan makan kasut jgk…
      dah nak buat macam mana kan,org tua tu mabuk, cakap pn melalut,mana orang tak marah.

  1. ari2 aq blek dr pwtc, nek kmuter, lbeh krng kol 11 lebeh mlm. yg xleh blah nye, ade ar yg mbuk2 tu, tp, aq ase cam xde kt mlaysia. blmbk2 owng afrika2, endon2 yg dok bcengkerama dpn aq. huh jijik! kmudahn kite, pndtng aseng yg enjoy. sabor je la..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *