Ramadhan yang dirindui!

Kemaskini?

Fuyyo! agak lama juga tidak mengemaskini blog ini. haih! Pejam celik, hampir 2 bulan tidak disentuh. Bukan tidak teringat,tapi ada saja halangan mendatang ketika idea sedang menggunung.

Ramadhan Al-Mubarak!

Bulan yang ditunggu-tunggu sudah pun tiba. Hari ini hari ke-6 umat Islam berpuasa; melawan nafsu lapar dan dahaga. Teringat zaman di MRSM PDRM,Kulim; Kolej MARA Kulim. Terasa pantas sungguh masa berlalu. Masih segar di ingatan mengambil gambar bersama adik di tengah bendang belakang rumah embah lanang(Atok). Macam baru saja kenangan itu. Azam tahun ini, agar segalanya dipermudahkan. Urusan pembelajaran, urusan tugasan, urusan peperiksaan. Segalanya perlu dirancang dengan teliti.

Selamat Menyambut Ramadhan Al-Mubarak kepada semua muslimin dan muslimat. Semoga tahun ini lebih baik dari tahun sebelumnya.

Minggu Mesra Pelajar

Kenangan terindah! Buat pertama kali dan mungkin terakhir kali, menjalani program seperti ini. Sebelum ni, kerja mengurus orang, kali ini diri ini diuruskan oleh abang-abang dan kakak-kakak Pemudah Cara(PC). Dari gaya abang dan kakak pc ni bekerja, nampak agak menderita; dengan tidurnya tidak cukup, makan mungkin tidak sempat, mandi? hehe.

- Iklan -

Apa yang penting,program tersebut sudah berlalu hampir sebulan yang lalu. Agak panjang untuk menulis setiap inci pengalaman tersebut. Kalau diberi peluang untuk menjadi PC? pergh! Sudah tentu kena ambil masa untuk berfikir. Setiap pekerjaan tidak ada yang mempunyai masalah, cuma bentuk masalah itu bergantung pada situasi/konflik yang sedang dihadapi. Sebagai contoh, PC memerlukan tenaga yang cukup,dari segi mental dan fizikal perlu ketahanan yang tinggi. Kesabaran adalah faktor yang paling utama. Panas baran menyebabkan peserta-peserta menjadi mangsa keganasan. Wow!

p/s: Alamak! tiada gambar kenangan yang boleh dipaparkan.

Perang DECTAR!

Bahagian ini agak istimewa. Dalam banyak-banyak program, perang DECTAR bagi ku adalah 1 program yang unik. Tradisi! Mungkin terdapat banyak pihak yang menyangkal pendapat ku ini, tetapi sebagai orang awam, saya mempunyai hak untuk bersuara!

Ada perkara yang negatif dan positif yang terdapat dalam program ini. Sebaiknya,bermula dengan positif, mungkin. Apa yang saya nampak dengan yang dimaksudkan positif? Positif dari segi memupuk perpaduan antara ahli, maklumlah, orang baru tidak semua kenal antara satu sama lain. Sebagai contoh, saya sangat kagum dengan semangat Kolej Pendeta Zaaba kids. Mereka berpadu tenaga menangkis segala tohmahan dari kolej-kolej lain seperti Kolej Keris Mas…MANTOP!, Kolej Ibrahim Yaakob, Kolej Rahim Kajai, Kolej Burhanudin Helmi. Semakin kuat kolej-kolej ini memangkah, semakin kuat semangat mereka. Alangkah bagus jika sikap bekerjasama ini di teruskan dalam segala bidang, tidak kira dari sudut akademik mahupun ko-kurikulum. Lebih bagus sekiranya semangat tersebut dikendali oleh masyarakat UKM yang berbilang kaum ini.

Negatif? Dari segi pengurusan masa, agak tidak terurus. Urusan solatnya, hampir setiap malam, program berakhir lewat malam. Bukan merungut, cuma sekadar luahan rasa. Jika perlu, adalah baik kiranya solat diutamakan. Diharapkan pada tahun akan datang aspek pengurusan masa ini ini diperbaiki. Masjid pun dekat dengan DECTAR. Cuma jarak masa antara satu program dengan program yang lain tidak mengizinkan.

Yang mana lagi baik? Laungan azan atau laungan cheers?

p/s: Amatlah rugi tidak merakam setiap Cheers yang dilaungkan. Rindu saat itu. Semangat Orange!

2 Replies to “Ramadhan yang dirindui!”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *