Hujung Pangkal

“Shukran, maaf la aku ingatkan tiada orang di rumah petang tadi. Habis waktu kerja terus pulang. Memang tak patah balik dah.” setiap patah ditulis dengan nada serius, pesanan yang ringkas tapi jelas.

“Kalau hang tolong rendamkan dulu boleh?” sambung lagi, merujuk kepada keratan batang pokok mulberi. Sudah lama benih mulberi ini dicari di merata tempat, Alhamdulillah akhirnya ada peluang juga. Continue reading “Hujung Pangkal”

Berlapang Dada, Benteng Menjaga Hati

Realiti kehidupan masyarakat hari ini jelas menantikan sesuatu perubahan atau pembaharuan (tajdid). Namun sifat ketakutan akibat pengalaman lepas, masyarakat sering dimomokkan oleh satu kelompok masyarakat yang sentiasa bersangka buruk terhadap satu kelompok yang lain.

Bagi saya, kuasa keyakinan dan kepercayaan itu sangat hebat! Anak yang kecil, sangat bergantung harap pada ibubapanya. Anak kucing sering mengekori setiap langkah ibunya. Segala tingkah laku seseorang yang bergelar ibubapa akan diikut oleh anak-anak.

Ibubapa juga sewajibnya melaksanakan tanggungjawab mereka sehabis baik. Segala tingkah laku harus positif meskipun wujud kekurangan dalam diri. Bimbang jika negatif lebih positif, produk yang akan kita lihat adalah susahnya anak-anak ini mengikut segala arahan malah melawan cakap!

“Pandai pula kau menjawab sekarang!” bentak ibu kucing kepada anaknya.

Kesatuan dalam keluarga harus dipupuk sejak daripada awal. Kita sering didedahkan dengan cerita seorang ibu mampu menjaga anak-anaknya yang sebanyak 10 orang, malah ada yang lebih daripada itu.

Ketakjuban kita itu juga ditambah dengan 10 orang anak itu belum tentu mampu menjaga ibunya pula pada masa tuanya.

Jadi, matlamat cerita ini?

Satu perkongsian daripada sahabat saya, seorang pimpinan dalam Ikatan Studi Islam UKM 2012-2013, kini merangkap Timbalan Setiausaha Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (GAMIS).

Sahabat ini lebih selesa saya gelar sebagai seorang kakak, memandang jarak umur yang jauh.

“Mungkin apa yang berlaku pada hari ini adalah sebagai ujian buat kita. Sebelum ini Allah beri peluang kepada kita dengan kekuatan yang sangat banyak. Banyak orang di sekeliling kita, pelbagai bantuan dan sumbangan yang pelbagai bentuk dapat diberikan.”

Kita bimbang akan sumbangan yang pernah wujud sebelum ini hilang begitu sahaja. Tetapi kita tidak pernah bimbang sumbangan yang kita berikan kepada orang lain. Pokoknya, kita tidak dapat mengikis sifat pejuang yang berasaskan semangat bukannya berdasarkan kefahaman.

Kita lebih mengharapkan orang memberi kepada kita, malah peratusan pengharapan itu lebih tinggi daripada peratusan pemberian.

Namun apabila dinasihatkan, kita sangat keras kepala untuk menerima teguran itu. Ini kerana perasaan “aku sudah betul, aku sudah melakukan apa yang perlu aku lakukan. Banyak sumbangan aku ni, mereka tidak nampak rasanya”.

Kita mudah melenting dan mengkritik, berbanding menerima kritikan orang lain. Saya akui, perkara itu sangat sukar untuk dilakukan pada saat kita merasa kita sangat betul, orang lain salah.

Semasa kecil dahulu, lembutnya hati kita dalam menerima didikan yang pelbagai bentuk daripada ibubapa. Namun, seiring peningkatan usia, hari ini kita tidak dapat mengelak bahawa hati ini seakan  membalas dendam terhadap lembutnya kita menerima teguran ibubapa semasa kecil.

Ada seorang kawan berpuluh kali saya kritik atau saya tegur dia, tapi hebatnya dia sebab sentiasa menerima kritikan dan tidak pernah membalas kritikan saya. Kadang-kadang dia serba salah dibuat saya.

Barangkali orang hormat kita kerana suka bagi teguran walaupun pahit, tapi hakikatnya yang menerima teguran itu lebih layak dihormati kerana dia akur menerima teguran sekalipun ia perit.

Manusia Biasa

Saya juga manusia biasa. Malah saya masih ingat lagi pada malam yang sangat perit bagi saya. Pertama kali saya rasakan bahawa saya ini sangat tidak berguna. Mereka mendakwa saya diberi tanggungjawab tetapi tidak melaksanakan tanggungjawab sebaiknya.

Hari ini 29 November 2012, saya mendapat banyak kata-kata yang berkaitan hati. Seorang kawan bercakap tentang hati, kawan lain juga menyebut soal hati.

“…menyedari kesilapan sendiri lebih baik berbanding menegur kesalahan orang lain…”

“Berlapang dada untuk segala hikmah & ujian, salah satu benteng untuk menjaga hati ♥”

“Sesiapa yang yakin kepada Allah dan hari akhirat, dia perlu bercakap yang baik-baik atau diam sahaja.”

(Riwayat Bukhari dan Muslim)

p/s : Orang yang mudah ditegur lama-kelamaan menjadi hebat,
Orang yang payah ditegur lama-kelamaan hati berkarat.

Ya Tuhanku!, Tegur & Nasihatkanlah hambamu ini.

FIKRI
43650 BBB

Burger Bakor!

Hobi yang paling saya suka lakukan adalah menunggang motorsikal sendirian. Pelik? Mungkin juga salah satu ‘usaha’ untuk menyingkirkan elemen negatif, siapa sangka?

Bila balik rumah, cerita hobi ‘baru’ ini, siap kena syarah dengan orang tua. Risau dengan keselamatan, zaman sekarang bukan orang perempuan sahaja jadi mangsa jenayah, lelaki tidak berkecuali.

Suatu malam yang ditemani hujan gerimis, perut mulai rasa ‘riang’.

Getus hati, “Perut lapar, tapi hujan macam tiada tanda nak berhenti”.

Tiba-tiba, bunyi pintu menguak.

“Fikri, jom makan burger bakor!” kata syafiq, maklumlah sejak berpindah ke Perak Darul Ridzuan ni pelat terus bertukar.

Sengaja menunggu mereka (MPP PMUKM) tamat berprogram. Jadi penunggu sebentar di bilik PMUKM, niat untuk makan bersama.

“Jom!” pantas sahaja disambut, tiada bangkangan.

“Hujan lagi tak kat luar?” tambah aku lagi.

“Tak,  baru berhenti” kata Syafiq sambil menguis koceknya mencari kunci bilik PMUKM. Kelihatan kunci yang masih baru disatukan dengan kunci keretanya.

WKR, nombor plat keramat. Banyak berkhidmat buat sang pejuang, sedih melihat keadaan WKR baru-baru ini yang dilanggar sebuah kereta. Pemandu mabuk semakin banyak di sekitar Bangi Bandar Berilmu.

“Fikri, jom lah naik kereta sekali” ujar Syafiq.

“Aku nak naik motor, lagipun nanti boleh balik rumah sewa terus. Mudah sikit, tak perlu nak ulang alik ke UKM” sambil mengemaskan ikatan topi keledar Index putih kesayangan. Dulu pernah ada helmet yang warna yang sama, tetapi tidak tahan lama akibat terlibat dengan kemalangan beberapa bulan yang lepas.

“Ok lah, kita jumpa kat sana nanti” balas Syafiq bersahaja.

***

Bermula pengembaraan ke kedai burger bakar.

Dalam kesejukan malam, tiba-tiba…

bersambung minggu hadapan

Tunjang perhubungan

Tunjang Ukhuwah bermula dari bawah 🙂

 

Ukhuwah

Ukhuwah adalah anugerah Allah yang tidak ternilai harganya untuk di jual beli. Ukhuwah tidak boleh di beli dengan kekayaan biarpun manusia sepakat mengumpul harta kekayaan untuk mecapai ‘ukhuwah’ tersebut.

Setiap muslim adalah bersaudara. Maka ukhuwah adalah buah dari ketakwaan  kepada Allah.

Kelebihan Berukhuwah

  1. Wajah sentiasa bersinar (Gembira + Ceria).
  2. Tidak takut dan tidak bersedih hati.
  3. Berguguran dosa sebagaimana dedaunan dari sebuah pohon kering.
  4. Mendapat perhatian daripada Allah di hari muka.
  5. Mendapatkan cinta Allah.
  6. Dapat merasakan manisnya iman.

Syarat-syarat Berukhuwah

  1. Ikhlas
  2. Iman dan takwa menjadi garis panduan.
  3. Adab Islam diutamakan.
  4. Berlandaskan prinsip saling mengingati antara satu sama lain kerana Allah.
  5. Susah senang bersama.

Cara-cara Mengeratkan Ukhuwah

  1. Meluahkan perasaan ‘cinta’ kepada saudara mu.
  2. Mendoakan saudara mu.
  3. Memberikan senyuman (wajah yang ramah dan tenang) kepada saudara mu.
  4. Berjabat tangan dengan saudara mu.
  5. Saling berkunjung untuk mengeratkan silaturrahim.
  6. Memberikan ucapan yang indah pada hari yang istimewa.
  7. Saling bertukar hadiah.
  8. Memberi segala kemampuan dalam membantu saudara mu.

Noktah!

Saya sayang sahabat-sahabat saya sebagaimana kasih dan sayangnya saya pada diri sendiri.

[Perkongsian dari Sahabat kepada Sahabat]
Dalam bergerak kerja, matlamat yang utama adalah mengejar Keredhaan Allah. Betul pahala yang kita inginkan, tetapi biar lah Mardathillah itu yang pertama. Bila dapat Mardathillah, InsyaAllah pahala juga dapat. Hati yang asalnya rasa terpaksa akan terasa nikmat keimanan pada akhirnya nanti.

Wallahualam. 🙂

Kembara Hujung Minggu

Kembara seorang hamba dalam mengenali Tuhannya turut melibatkan pengorbanan. Pengorbanan masa, tenaga dan segalanya. Meskipun masih belajar di peringkat permulaan sebagai jurugambar, saya terasa sungguh besar nilainya sebuah gambar dalam berdakwah. Terbit pula idea untuk membentuk blog baru yang pendekatannya lebih kepada gambar sahaja.

Berbalik kepada niat asal saya untuk ber-blog, melatih diri ini menulis menggunakan bahasa melayu yang tinggi. Menulis setiap patah perkataan tanpa perlu ada bahasa pasar yang kadang kala mencacatkan bahasa melayu tersebut.

Bahasa melayu tinggi

Apa perkaitannya dengan penulisan. Baiklah, berbalik semula kepada zaman dahulu. Jika diperhatikan terdapat banyak mazhab yang wujud selain daripada 4 mazhab yang utama atau terkenal. 4 mazhab seperti  Imam Malik, Imam Syafie, Imam Ahmad bin Hambal, dan Imam Hanafi terkenal dengan sesuatu.

Apakah faktor utama yang menyebabkan 4 mazhab ini terkenal dan diamalkan di seluruh pelusuk dunia? Sudah tentu melalui penulisan dan bahasa yang mesra pengguna. Bahasa mesra pengguna ini boleh dikatergorikan sebagai bahasa yang mudah difahami.

Malahan, bahasa Al-Quran yang tinggi juga menarik minat orang bukan Islam untuk membaca dan mengkajinya. Rajinkan diri untuk membaca Al-Quran, nasihat kepada diri saya sendiri juga. Banyak manfaat yang boleh didapati dengan membaca Al-Quran ini.

Bengkel Dakwah Melalui Media

Pada hari sabtu yang lepas; 10/12/2011, telah berlangsung Bengkel Dakwah Melalui Media yang dianjurkan oleh Kelab PERKIM UKM dengan kerjasama Persatuan Mahasiswa Fakulti Sains & Teknologi. Kehadiran peserta yang mencapai targetnya hampir 50 orang. Pengkhususan program ini lebih kepada pengurusan blog dan teknik penulisan.

Banyak perkongsian dan perkara baru yang didapati peserta. Penceramah jemputan adalah Ustaz Zahiruddin Zabidi dari PTS Publication Sdn. Bhd. serta krew Langit Ilahi yang terkenal dengan motonya “Mari menjadi hamba”, Abu Ridhwan. Pada peringkat awal program,  Ustaz Zahiruddin  menggunakan pendekatan dengan memberi kefahaman tentang pentingnya berdakwah. Pelbagai platform yang wujud pada masa kini, seperti blog yang sewajarnya digunakan sebaik mungkin.

Penekanan terhadap teknik penulisan dan pengurusan blog sangat memberi kesan terhadap pembaca. Memudahkan pembacaan serta menarik perhatian pembaca untuk terus membaca. Saya tertarik dengan kata-kata;

Blog yang terbaik adalah blog yang sentiasa dikemas kini setiap hari.

Allahu Rabbi, bagaimana mungkin untuk saya istiqomah dalam memberi sesuatu input dalam blog pada setiap hari. Tidak termampu untuk saya lakukan. Maka saya bertekad jika bukan setiap hari saya menulis, sekurang-kurangnya setiap minggu pasti ada sesuatu yang saya kongsikan di sini.

Induksi Kelab Rakan Taman UKM

Aktiviti yang melibatkan ahli kelab yang baru mendaftar bagi sesi kali ni dikendalikan sepenuhnya oleh abang Arrabe’ selaku Presiden Kelab Rakan Taman UKM (KRTUKM). Program yang bermula pada jam 8 pagi berakhir pada jam 10.00 pagi ini bertempat di Taman Paku Pakis dan Taman Herba, UKM.

Peserta yang terlibat bagaimanapun didominasi oleh Tahun 3, Mahasiswi tahun akhir. Saya hanya sempat bersama mereka di dalam taman tersebut, tidak lama kerana komitmen dengan program Bengkel Dakwah Melalui Media. Rugi pula rasanya tidak bersama mereka untuk bersarapan di Kolej Aminuddin Baki.

Noktah

Ibrah daripada program yang saya sertai ini banyak mengajar erti kesungguhan dalam bergerak kerja. Kerja yang dilakukan bersungguh-sungguh akan membuahkan kepuasan pada akhirnya. Tidak bersungguh-sungguh, maka banyak cacat cela yang boleh kita lihat sepanjang program berlangsung.

Alhamdulillah, Bengkel Dakwah Melalui Media berlangsung dengan jayanya. Saya sendiri mendapat input yang berguna dalam bengkel tersebut. Sangat membantu dalam memberi inspirasi agar saya terus istiqomah untuk memberi. Semoga segala apa perkongsian yang bakal terbitkan di sini, amat berguna pada sahabat sekalian.

Hakikatnya, kita sebagai manusia amat cetek Ilmu. Manusia sebagai pemburu ilmu, dan bukannya ilmu yang memburu manusia. Kadang kala, orang beranggapan bahawa Ilmu itu datang bergolek-golek, dan sedih rasanya kerana golongan yang beranggapan sedemikian adalah remaja yang sebaya seperti saya.

Pemuda harapan bangsa, jangan dipunahkan harapan itu. Biarlah harapan bertukar kenyataan dan bukannya terus kekal sebagai impian.

Wallahualam.

Perubahan Satu Kemestian.

Bismillah.

Alhamdulillah, syukur atas segala nikmat yang Allah berikan. Bulan ini, berhempas pulas dengan segala tugasan dan berperang pula dengan kertas peperiksaan Mid-Sem. Bulan ini juga tahun baru Hijrah bakal menyusul.

Tahun ini 1432 Hijrah, banyak perkara telah berlaku. Minggu depan, InsyaAllah tahun 1433 menyusul.

Kesempatan ini

Saya memohon ampun & maaf sekiranya pernah suatu ketika saya memberi peluang kepada diri saya sendiri untuk;

  1. Menyakiti hati kalian atas sesuatu perkara.
  2. Menyulitkan urusan kalian atas sesuatu perkara.
  3. Bermadah atas gurauan yang melampau.
  4. Ego yang menggunung.

Berubah

Memetik kata-kata Ustaz Hasrizal Abd. Jamil, Saifulislam.com;

Perubahan itu bukan satu pilihan, tetapi satu kemestian.

Begitulah, berbicara mengenai perubahan, apa yang pasti sebelum melakukan perubahan kita akan berfikir atau berniat. Apakah betul kita ingin laksanakan perubahan ini.

Berubah dari dulu yang suka ponteng solat, kita gantikan dengan rajin beribadah, malah sehingga mencapai taraf A’bid atau ahli ibadah.

Kalau dulu solat tidak berteman sahabat, kali ni solat berjemaah di masjid-masjid mahupun di surau. Kalau dulu suka bermasam muka, tetapi sekarang lebih ramah. Jumpa orang lain, kita sendiri yang mulakan ucapan “Assalamualaikum”.

Kalau dulu suka bangga atas kejayaan diri, setelah perubahan dilakukan kita boleh diibaratkan seperti resmi padi, makin banyak isi hasilnya makin tunduk tawaduk tidak membanggakan bahawa “Aku lah padi yang terbaik dari hasilnya”.

Nak katakan disini bahawa perubahan yang kita ingin lakukan itu ada kesungguhan. Tanpa kesungguhan, segala usaha yang dilakukan pasti sekerat jalan, maka rugilah dari pelbagai sudut.

Rugi masa, dibuang begitu sahaja walhal boleh diisikan dengan perkara lain. Rugi tenaga, dengan tenaga yang masih muda, kuat, sihat banyak perkara boleh dilakukan.

Mengapa bukan pilihan, tetapi kemestian?

InsyaAllah, diakhir perjalanan kita nanti matlamatnya adalah Syurga Allah. Syurga Allah menempatkan Rasulullah, Saidina Abu Bakar dan sebagainya. Kita melihat kebanyakannya dipenuhi oleh orang yang baik-baik.

Sekiranya kita sendiri tidak memikirkan bahawa “Aku juga hendak mencapai cita-cita menjadi Ahli Syurga seperti Rasulullah dan para sahabat”, apakah pilihan yang kita ada? Tidak syurga, ke neraka lah pilihannya.

Kita tiada pilihan dalam dalam melaksanakan perubahan. Suka atau tidak suka kita mesti menjadi manusia yang hebat di sisi Allah.

Kekuatan dalam melakukan perubahan sudahpun Allah kurniakan kepada kita. Segala potensi dan kebolehan juga Allah kurniakan.

Allah telah berfirman dalam surah At-Tin ayat yang ke-4;

لَقَدْ خَلَقْنَا الإنْسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ

Sesungguhnya kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya.”

Noktah
Besarlah harapan ibu bapa, melihat anak yang ditatang dengan minyak yang penuh, dahulunya akhlak tidak dijaga, kini Akhlaknya seperti penyembuh luka di dada.
Melaksanakan perubahan perlu berperingkat, namun dalam berperingkat itu sikap lengah dan alasan perlu dihindarkan kerana sikap bertangguh itu memang disukai oleh musuh kita yang nyata.
Wallahualam.
Salam Hijrah dari saya,  Fikri Arrazi, UKM Bangi.

Jom Solat Berjemaah~!

[youtube=https://www.youtube.com/watch?v=ey2Nv0EBOtA&feature=share]

Bersama Semula~

Bismillah.

Alhamdulillah. Syukur kerana masih diberi peluang untuk terus mengemas kini blog, masih mampu menaip setiap huruf. Nikmat tubuh badan yang sihat. Pos kali ni masih situasi raya. Tahun ni kurang meriah suasananya, tidak seperti tahun-tahun sebelumnya. Tahun lepas banyak kenalan hadir, sekalipun sudah bermastautin di seremban atau luar dari sepang lah kiranya. Tahun lepas memang meriah.

Cerita 30 Ogos – 2 September 2011


Kampung Peket 60, Sungai Haji Dorani.

Tahun ni tak beraya sangat ke rumah sanak saudara, menunggu di rumah bersama embah yang kurang sihat. Kalau ke rumah embah yang lain pun sama, terlantar di atas katil menahan sakit. Tahun ni tidak semeriah juga seperti tahun-tahun lepas. Dulu, jika raya ja, embah sempat bergurau senda dengan cucu-cucunya, bergelak ketawa, tahun ni suram dengan pendiamnya.

Semoga cepat sembuh kepada embah2. ops, mesti ada yang tak mengerti. Embah dalam bahasa melayu bermaksud atok lelaki atau perempuan. Kalau lelaki Embah Lanang, kalau perempuan Embah Wedok. Bahasa jawa ni.

Beraya tahun ni tak kemana pun, banyak di rumah embah. Beraya pun di rumah sedara,makcik pakcik yang dekat ja.

Rakan Sekolah Seri Sepang ( Tahun 2005-2007)

Tahun ni meriah juga, cuma tidak berapa syok lelaki tinggal 2 orang ja. Selebihnya ada komitmen keluarga. Gaya macam dah berkahwin je nak berkomitmen, hahaha! XD. Plan tahun ni pun seperti tahun lepas, bila terfikir je nak keluar hari ni, hari ni lah baru nak message. Tidak pernah berubah, itulah kami. Bila bersua, yang pendiam jadi galak bercakap, yang galak bercakap siap bercakaran. hehe XD

Rakan Sekolah SMK Seri Sepang

Apa-apa pun, InsyaAllah pertemuan ni bukan yang terakhir kalinya. Semoga terus berhubung walaupun setahun sekali. Bukan apa, kot le nanti ada yang ingin mendirikan mahligai perkahwinan atau kata sopannya mendirikan masjid, hah~ kad tu jangan lupa dihulurkan. Rumah dah tahu kat mana, senang lah bila hendak ke sana bila ada kenduri kendara.

Cerita 3 September 2011

Raya credit to Aiman

Hari ni singgah beraya 3 buah rumah. Rumah Bokde Soliha Hj Redzwan di Putrajaya, Embah Imam Supaat (Imam Besar Masjid Hasanah Bangi), dan Pakde mat @ Ahmad. Embah pun kurang sihat. Banyak berdiam diri.

Rumah Pakde

Banyak cerita yang best+lawak. Kalau p rumah dia wajib gelak. Memang pelawak orangnya.

Pakde: wah~! Dah besar panjang semuanya. Kau kat mana fikri?

Fikri: Saya kat UKM, Bangi.

Pakde: Ambil apa?

Fikri: Sains Biologi, nak masuk tahun 2. Lagi 2 tahun, InsyaAllah.

Pakde: oh~ Bagus la tu, tak lama lagi la tu. Mesti ada dah jumpa calon-calon tu. Nampaknya pakde tinggal tunggu kad jemputan la ye.

Sambil berpaling ke arah fadhil.

Mak: Iye la tu, tunggu dah kerja dulu.

Pakde berkata kepada Fadhil: eh~ kau toksah nak berangan lagi, bagi laluan kat abang dan kakak kau. Tapi kalau nak sangat pun boleh juga. (Fadhil sepupu form 4)

XD

Menarik!

Dengan yakin beliau mengisytiharkan diri menyokong Parti Islam Se-Malaysia (PAS). Seraya memandang kami yang masih bujang dan menuntut di institusi pengajian.

Pakde: Kau orang masih kecik, jangan fikir benda-benda ni. Pakde risau nanti silap hari bulan datang surat kat rumah, sebab sokong parti pembangkang. [nada risau+geli hati]

**ada lagi dialog,tapi rasanya tak sesuai untuk tatapan umum, lagipun blog ni bukan blog politik, orang pun tak sudi nak baca. Maklumlah, tafsiran orang, kebanyakannya politik ni kotor.

Noktah

Cukuplah cerita raya ni, sekadar nukilan ringkas buat ingatan pada masa hadapan. Semoga apa yang baik itu, jika kita lakukan, harapannya kita beroleh keberkatan dari-Nya. Ayat ini selalu mak saya ingatkan;

Berjuang kerana kebenaran, berpada-pada mengikut keadaan.

[slideshow]

Letih+Lesu=Lemah

Bismillah.

Alhamdulillah, berkesempatan jua saya berada dalam bulan yang penuh dengan barakah, Ramadhan. Semoga sempat ke penghujungnya. Sepanjang hari kita menahan lapar dan dahaga. Adakah cukup dengan menahan nafsu makan sahaja? Satu keperluan bagi kita untuk melengkapkannya dengan amalan-amalan sunat yang kita tidak berkesempatan untuk melakukannya di bulan-bulan yang lain.

Suatu ketika dahulu

Kebiasaan tidur selepas subuh melemahkan stamina diri. Sudah tidur semalaman ditambah pula dengan rehat yang tidak berguna. Badan kita ini ibarat enjin kereta. Pagi-pagi lagi enjin kereta perlu di’panas’kan untuk kelancaran perjalanan seharian. Ayah saya selalu pesan,

“motorsikal pun perlu juga”.

Pendek kata, kesemua jenis enjin memerlukan aktiviti warm up. Aih~! Bila enjin tidak dipanaskan, lama kelamaan keupayaan enjin tersebut akan susut. Dari laju kepada perlahan. Dari bunyi macam ferrari kepada bunyi kancil. XD Gurauan.

Maka!

Senyum tak perlu kata apa2
Senyum tak perlu kata apa-apa

Badan kita memerlukan masa untuk bersedia sebelum melakukan perkara/pekerjaan yang berat. Jika pagi-pagi lagi sudah lesu+letih maka keputusannya lemah sepanjang hari. Mulakan hari anda dengan senyuman. Senyum kepada orang tua, adik beradik, suami/isteri (jika berkaitan) jika berada di rumah. Luar rumah, senyum kepada sahabat handai, jiran tetangga, kawan sekerja.

Senyuman ini sangat berguna kerana ia salah satu sumber semangat/motivasi. Kita akan lebih bersemangat jika melihat sahabat-sahabat kita ceria di pagi hari. Jika masam/cengkung muka menampakkan seperti orang yang bermasalah.

Noktah

Ringankan tulang dengan membantu ibubapa, sahabat-sahabat. Dalam bulan Ramadhan, jika banyak aktiviti dilakukan, tidak akan timbul soal kepenatan. Jika pagi-pagi lagi sudah mem’buta’, alamatnya sepanjang hari kita akan rasa tertekan, khusyuk dalam beribadah itu berkurangan. Rasa lebih bersemangat jika ada kerja yang boleh dilakukan. Ibadah juga satu pekerjaan. Tanggungjawab seorang muslim. Selamat menjalani ibadah yang ketiga dalam Rukun Islam. 🙂

Genap sebulan.

Pesta Konvo 39Bismillah.

12 Julai 2011 menandakan kami warga pesta konvo 39 UKM masih mampu berada di sini. Maka, dalam sebulan ini juga pelbagai isu, ilmu, pengalaman, masalah, kenangan, dan aktiviti yang kami hadapi. Belajar untuk mengurus masalah yang timbul, walaupun adakalanya keadaan emosi yang tidak stabil.

Masa berlalu agak pantas, sebulan dirasakan seperti seminggu. Pelbagai kerenah sahabat-sahabat kita layan. Aktiviti riadah banyak membantu kita mengenal sahabat-sahabat dengan lebih lanjut dalam masa yang sama kita dapat mengurangkan tekanan dalam tugas seharian. Dalam tempoh berkampung juga, arahan dari peringkat Kementerian Pengajian Tinggi untuk hadir dalam Kem Pengukuhan Kepimpinan selama 3 hari. Dalam keadaan terpaksa kerana saya tidak suka membuat banyak perkara dalam 1 masa. Walaupun tidak panjang tempohnya, focus terhadap program akan kurang.

MUHASABAH

Kerap sekali perkataan ini kita dengar apabila permasalahan besar mahupun kecil yang timbul.

“cuba kita muhasabah kembali, mana silapnya”

antara dialog yang sering diungkapkan. Bagi saya, menurut kamus saintifik, perkataan muhasabah itu sama maksudnya dengan mengkaji. Satu perbuatan yang memerlukan kita berfikir sedalam-dalamnya. Mencari punca dan penyelesaian dalam setiap permasalahan.

Sikap mengkaji ini perlu diterapkan dalam diri masyarakat, terutamanya Mahasiswa. Setiap perkataan yang kita ungkapkan haruslah berdasarkan fakta yang kita dapat. Banyak orang mengaji ilmu di pelbagai peringkat institusi pengajian, dari peringkat bangku sekolah hingga ke peringkat tertinggi seperti PhD dan sebagainya. Namun tidak banyak orang mengkaji apa yang dipelajari sepanjang tempoh pengajian berlangsung.

Maka akan wujud masyarakat yang hanya menerima. Tiada perkara baru yang kita boleh sampaikan kepada orang lain. Tiada penemuan-penemuan baru. Jadi, itulah kepentingan mengkaji dalam kehidupan seharian kita. Ilmu ini bukan hanya apa yang terdapat dalam buku-buku, malah dalam perbuatan seharian kita juga boleh dikategorikan sebagai ilmu/pengalaman.

Gabungan

UTAMA

Keutamaan kita yang pertama sekali adalah menuntut ilmu sebanyak mungkin. Islam juga menekankan pentingnya golongan berilmu ini dengan kata-kata

“ tuntutlah ilmu sehingga ke liang lahad”.

Perkara ini biasa kita dengar, tapi jarang sekali kita laksanakan. Jadi, betulkan yang biasa, biasakan yang betul. Itu solusinya.

Keadaan sekarang yang agak sibuk dengan urusan pesta konvo sebenarnya mengajar diri saya untuk mengurus sesuatu perkara. Pelbagai perkara yang ingin dilakukan memerlukan perancangan yang cukup. Dari segi pengurusan masa, rangka masa( time frame), jadual kerja dan sebagainya. Bila terbinanya rangka masa, kita akan dapat melihat dengan jelas segala perancangan kita. Setiap hari kita akan belajar perkara baru, kebanyakannya dalam bentuk teguran.

NOKTAH

Kutip lah sebanyak mungkin mutiara-mutiara kehidupan yakni ilmu. Dalam masa yang sama kita mengkaji setiap apa yang kita perolehi, agar kelangsungan kehidupan kita berjalan dengan baik. Erti hidup pada memberi. 🙂

Saudara di KMKulim

Post kali ini mengenai Minggu Pengurusan Pelajar Baharu (MPPB) untuk dua program pengajian di Kolej MARA Kulim. Program Matrikulasi Kementerian Pelajaran Malaysia dan Program Persediaan Keusahwanan sains Universiti Malaysia Kelantan.

Jumaat (20 Mei 2011)

Ketibaan Ahli Jawatankuasa Orintasi (AJKO), bukan main gempak ayat ni. 😀 Padahal, hari ini sepatutnya kesemua AJKO sudah berada di KMKu, tetapi 2-3 orang  sahaja. Masih saya seorang seperti selalu datang awal dalam kalangan Batch 2009/2010.  🙂 Parking

Sabtu (21 Mei 2011)

Perjumpaan pertama untuk jentera fasilitator. Namun, tidak dapat dihadiri oleh kaunselor cikgu norriah. Tahun ni dapat dirasai dugaan yang bakal di tempuhi adalah yang terbesar juga bagi ku. Para AJKO akan bergerak tanpa dipimpin sepenuhnya oleh kaunselor. Peranan seorang ketua amat penting.

Agenda pertama, pemilihan Majlis Tertinggi dan Ketua Unit. Permulaan yang agak perlahan kerana tiada maklumat tambahan mengenai Unit yang terlibat dalam Minggu Pengurusan Pelajar ini. Terpaksa menunggu sehingga tengah hari untuk maklumat tersebut. Saat ini kerusi ketua unit disiplin pelajar telah pun di tempah khas untuk bekas cubemate saya, cipu. Meskipun orangnya masih tidak sampai.

ContenganUsai solat zohor, perbincangan mengenai Ketua Unit diteruskan dengan lagu tema. Hampir 10 lagu di calonkan, namun tiada satu pun menarik minat. Pemilihan jawatankuasa untuk proses pendaftaran pelajar baru persediaan Universiti Malaysia Kelantan, UMK. Agenda membuang masa diteruskan dengan mendengar lagu-lagu yang dicalonkan.

Selepas solat isya’ berjemaah, agenda persiapan diteruskan dengan amanat pengarah. Pengarah mengharapkan kerjasama yang sepenuhnya dari setiap AJKO sepanjang tempoh Minggu Pengurusan Pelajar Baharu (MPPB) berlangsung. Beliau mengharapkan setiap AJKO menjadi role model untuk setiap pelajar baru.

Memetik kata ayahanda pengarah “ tekad itu adalah penggunaan sepenuh potensi untuk mencapai apa yang hendak dicapai. Segalanya tentang potensi masing-masing”.

Post mortemTarget!

Kali ni diharapkan pelajar baru yang mendaftar mendapat kelulusan 100% sekurang-kurangnya PNGK 2.0 dan keatas. Bukan mudah bagi kami para AJKO untuk merealisasikan amanat pengarah yang ini, kerana sebaik sahaja program orintasi tamat, AJKO akan pulang ke kampung halaman masing-masing. Segala-galanya bergantung pada diri pelajar itu sendiri, kami dari barisan AJKO hanya mampu memberikan khidmat nasihat dan sokongan moral.

 Solusi?

  1. Ada yang memberi cadangan agar ditubuhkan satu kumpulan khas di laman sosial Facebook. Bagi saya, ini tidak salah, cuma akan menambahkan kesan yang negative. Kemungkinan untuk pelajar leka dengan laman sosial adalah Meeting!tinggi.
  2. Amanat melalui Latihan Dalam Kumpulan (LDK). Melalui LDK, AJKO mampu memberi perhatian sepenuhnya. Mengambil tahu setiap masalah pelajar, kerana melibatkan jumlah pelajar yang kecil. Pelbagai tips dapat dikongsi bersama.

Akhir kata dari ayahanda pengarah “ jadilah seseorang yang bekerja mempengaruhi orang lain.” Mempengaruhi dari sudut kebaikan dan bukannya keburukan. Mempengaruhi minda dan minat orang juga bukan suatu kerja yang mudah.

Ustaz Zural, Cipu & HadiLagu tema

Akhirnya, lagu kita bersaudara dari KRU di pilih. Lagu ni di calonkan di saat akhir. Memang tidak disangka. Mula-mula dengar rasa macam sakit telinga ja. 😀 Namun, pesanan yang ingin disampaikan dalam lagu ni amat berkesan di jiwa kami.

Penyerapan Ahli Jawatankuasa untuk Pendaftaran.

Pembahagian tugas untuk sepanjang pendaftaran pelajar persediaan UMK berlangsung, dari tempat parking hingga ke asrama. Cadangan untuk peralihan tugas untuk hari pendaftaran pelajar matrikulasi di terima atas alasan berpanas di tempat parking. Haha!

Ahad (22 Mei 2011)

PendaftaranPagi di mulakan dengan taklimat pendaftaran khas untuk AJKO oleh cikgu safura. Ketibaan pelajar persediaan sains keusahawanan Universiti Malaysia Kelantan. Suasana agak lenggang. Tepat jam 9 pagi, kelihatan bas dari UMK tiba di perkarangan KMKulim. Lagi menyayat hati, AJKO dari UMK hanya seramai 5 orang. Staff yang berpuluh orang itu hanya memenuhi tuntutan melihat suasana pendaftaran sahaja. Kesian pula dengan AJKO UMK. Sehingga jam 12.00 tengah hari, hanya 20 orang pelajar yang mendaftar. Macam sedih ja dengar.

Petang itu, mesyuarat tergempar diadakan khas untuk membincangkan program esok hari. Ingatkan tak perlu mesyuarat malam, namun keberkesanan mengendalikan mesyuarat pertama diragui, kata sepakat tidak dicapai. Dugaan buat diri ini juga. Bukan senang untuk menjadi ketua.

Keluar sahaja dari bilik gerakan, saya disarankan untuk mengadakan mesyuarat khas bersama Majlis Tertinggi. MT tak puas hati dengan mesyuarat tadi. Saya merancang untuk mesyuarat MT sebaik sahaja taklimat Minggu Pengurusan Pelajar Baharu (MPPB) UMK selesai. Mungkin saya masih ragu-ragu, blur, pening, terkejut! Haha! Menyusahkan Setiausaha untuk menulis minit mesyuarat. Mula-mula bincang hal lain, lepas tu hal lain. Berserabut jadinya. 😀Checkmate!

 Malam

Mesyuarat bersama semua AJKO berjalan agak lancar, sesiapa mencelah semasa orang lain bercakap, saya hentam cukup-cukup. Bukan apa, singkatkan masa mesyuarat dapat meningkatkan kualiti tindakan. Biar semua jelas, tiada perbalahan. Siapa pun tidak suka jika mesyuarat meleret sehingga jam 2-3 pagi. Alhamdulillah, sesi kali ni tidak terlalu lama perbincangannya. Perlantikan Person In Charge (PIC) bertujuan untuk memantau perjalanan program seharian. Segala masalah perlu berhubung dengan masalah program boleh berunding dengan orang yang dilantik. Mudah jika pembahagian tugas dilaksanakan sebaiknya.Tidor!

Lepas mesyuarat tu pun, kami di ‘buli’ oleh pihak pentadbiran kolej untuk menggunting pelekat file pelajar. Mesyuarat tamat awal pun, bukan boleh tidur awal. 3 pagi juga baru dapat tidur. Pening dengan warna pink pelekat tu. Aih~

Isnin (23 Mei 2011)

Pendaftaran Pelajar Matrikulasi Kementerian Pelajaran Malaysia. Bertugas di kaunter pembayaran. Begitu sesak dengan kehadiran pelajar yang datang bagai gelombang ombak yang mengejut. Sepatutnya pendaftaran bermula jam 8  pagi. Disebabkan kehadiran waris pelajar seawal jam 7.30 pagi menyebabkan beberapa fasi yang bertugas di bahagian parking tidak cukup tangan. Kekalutan mula dirasai di bahagian pendaftaran pelajar, terutamanya pelajar perempuan. Kaunter yang dibuka tidak mampu menampung bilangan pelajar yang datang, sehingga ada yang sesat mengikut laluan pelajar lelaki.Sesak

Jam 12 tengah hari, bilangan kasar pelajar yang mendaftar hampir 630 orang. Setakat ini tidak terdapat masalah, semuanya berjalan lancar. Seusai pendaftaran, AJKO bersiap untuk sesi petangnya, Taklimat MPPB 2011/2012. Slot pengenalan para AJKO dengan adik-adik baru. Pengenalan lagu tema, lagu MARA dan cheers WE GOT K.M.K.U.

 Malamnya, baru nak kalut buat teks pengerusi majlis untuk Majlis Bersama Pengarah Kolej esok hari. Alhamdulillah, syukur dengan AJKO yang bijak melaksanakan peranan masing-masing. Bukan seperti bila diketuk baru hendak bergerak. Malam itu warta disiplin telah pun dilaksanakan. Tekanan bagi para pelajar baru sahaja bermula. Perlantikan penghulu dan penghuluwati turut berlangsung semasa warta disiplin diterangkan. Post mortem tak perlu nak bincang lama, pendaftaran ja pun. Cuma penekanan untuk esok hari agar PIC bertugas tidak leka. Seperti biasa, kuliah Magrib sentiasa menjadi isu setiap sesi. Masa yang singkat dipersalahkan.

Kuliah MagribKuliah Magrib

Selasa (24 Mei 2011)

Saya sangat memuji pelajar tahun ni kerana disiplin mereka. AJKO tidak perlu untuk berlari ke asrama, memanggil mereka turun. Biasalah 2-3 orang yang lambat. Syabas! Semoga terus berkekalan sehingga tamat pengajian. Pagi ni rasa amat gemuruh, pertama kali jadi pengerusi majlis yang besar kot. Majlis rasmi lagi. Apa pun ianya sebuah pengalaman. Ada peneman yang berkaliber dan berpengalaman, tidak berasa kekok sangat, azuwa bakal dentist yang berbahasa. 🙂Azuwa

 Sesi bersama mentor.

Kali ni saya tidak terlibat sepenuhnya dalam mengurus LDK, teringin seperti dulu. Teman cikgu-cikgu. Tapi kali ni berbeza dengan tahun lepas. Banyak kerja perlu  diselesaikan kerana tiada persiapan awal.

Terpaksa juga saya membantu junior yang mengetuai AJK Latihan Dalam Kumpulan. Kelihatan cikgu-cikgu sudah pun berarak ke tempat LDK masing-masing, tetapi pelajar masih di dalam dewan. Tak pa. Slow-slow dulu. Akhirnya, saya ditugaskan untuk menjaga LDK 53, mentornya cikgu firdaus.

Bunyi deringan telefon, teett~ . Saya dimaklumkan bahawa dewan kesidang terkunci dari dalam. Dengan pantas meninggalkan makmal biologi (LDK 53), berlari terus ke pondok jaga. Bertanya perihal kunci dewan kesidang, pakcik jaga kata “bukan kami yang pegang”. Sudah! Bergegas pula ke dewan kesidang. Kelihatan cikgu fauzi dalam keadaan tidak keruan. Pergh~ bahaya ni.

Pengarah dan PenghuluAkhirnya, saya di ceramah di hadapan sekumpulan pelajar baru oleh cikgu fauzi. Mahu tak merah padam muka. Beliau tidak puas hati bukan kepada AJKO pada mulanya, tetapi telahan saya menyangka beliau seakan mahu menghentam kami. Kelewatan membuka pintu dewan kesidang adalah tanggungjawab staff kolej. Tetapi saya dimaklumkan lambat bahawa kebanyakan staff kolej dah pencen. Dugaan betul.

Interaksi 2: taklimat akademik oleh Timbalan HEA.

Semua AJKO dikehendaki untuk berada dalam bilik gerakan. Taklimat untuk persembahan penjanaan kreativiti oleh Abang Cikgu. Setiap perincian program perlu di fahami. Kelak tidak menimbulkan salah faham. Petangnya riadah di dewan besar, hujan tidak mengizinkan kami bersenam di padang.

Xi Shua Shua Aktiviti riadah turut disertai oleh Pengarah Kolej. Bersenam dan berjoget. Haha! Apa yang saya perasan, jika aktiviti yang kita jalankan ni turut disertai oleh pihak pentadbiran kolej, pelajar-pelajar turut bersemangat. Chicken dance dan xi shua shua.

Forum Alumni: Kehidupan seorang pelajar Kolej MARA Kulim.

Forum kali ini tidak disertai oleh alumni luar, tetapi dalam kalangan AJKO sendiri. Alhamdulillah, syukur dengan kewujudan barisan alumni yang masih berbisa dari luahan kata-katanya. Forum turut disertai oleh AJKO UMK, abang ikhwan syafaat, selaku Ahli Majlis Perwakilan Pelajar Universiti Malaysia Kelantan.Forum Alumni

Apa yang menarik untuk forum kali ini adalah pada perlaksanaannya. Saya rasa tidak pernah ada forum di wujudkan tea break. Cuma di KMKulim sahaja khas buat pelajar baru kami wujudkan tea break. 😀 Padahal, kami menghadapi masalah dengan pentadbiran dewan selera yang memberi kami pilihan yang agak menekan kami.

Rabu (25 Mei 2011)

Sepanjang hari adalah aktiviti bersama mentor, yakni Latihan Dalam Kumpulan. Aktiviti yang sama saja setiap tahun, sehinggakan kami dari pihak AJKO menyarankan agar sesi depan, pengisiannya di ubah.

Tengah hari, taklimat dari AJK Riadah mengenai aktiviti explorace. Seperti yang saya jangkakan, kerja last minute ni sangat memberi tekanan kepada pihak AJKO. Terdapat pelbagai masalah dari segi perlaksanaannya. AJKO sendiri tiada kata sepakat. Kami terpaksa mengendalikan aktiviti tersebut sepenuhnya. Sepatutnya taklimat riadah ni perlu diadakan sebelum bermulanya minggu orintasi.Explorace

Apa pun, saya dikehendaki menjaga gelanggang bola keranjang di hadapan bangunan FIST UniKL yang lama. Cuba juga buat balingan. Tak masuk-masuk. Bukan senang. Pengarah sendiri datang mencuba nasib. Kepakaran beliau dalam permainan bola keranjang memang tidak dinafikan sejak saya di bangku MRSM PDRM lagi. Kebanyakan kumpulan yang hadir untuk program ni, saya pangkah semuanya. Tiada 1 kumpulan yang berjaya. Sungguh kejam. 😀

Malamnya aktiviti Sentuhan Kalbu. Saya tidak dapat sertai program ni kerana sibuk menguruskan beberapa orang pelajar yang menjadi pengerusi majlis untuk Majlis Penutup MPPB. Disamping itu, saya sempat slow talk dengan cikgu Kamal Yahya, kaunselor KMKulim. Kami memohon agar sebaik sahaja taklimat qiamulail esok tamat, sesi bersama beberapa orang AJKO diadakan. Tetapi permohonan kami di tolak.Unit Disiplin Pelajar

Disebalik kekerasan kami, cikgu Kamal sempat memberikan beberapa nasihat kepada kami yang berada dalam bilik kaunseling ketika itu. Setiap apa yang kita lakukan ini pasti ada dugaannya. Bukan senang hendak senang. Sungguh saya telah tersalah sangka dengan cikgu kamal. Terasa sungguh ketika itu. Saya bukannya rapat sangat dengan cikgu kamal masa mengaji di KMKulim ini dahulu. Tetapi program orintasi ini telah memberikan saya seribu makna, pelajaran dan pengalaman yang baru.

Post mortem malam tu, saya melahirkan rasa kesal terhadap pandangan saya terhadap cikgu kamal. Saya tak larat nak panjangkan lagi post mortem malam tu. Saya teruskan dengan penerangan untuk agenda esoknya. Tamat agak awal, 1.30 pagi.

Khamis (26 Mei 2011)

Tunas HarapanAktiviti hari ni diceriakan dengan Program Tunas Harapan. Saya sangkakan program ni kami AJKO yang akan paksa pelajar naik ke pentas, tetapi pelajar baru sendiri seakan-akan tidak sabar ingin naik ke pentas. Pelbagai ragam pelajar dapat kita lihat. Memang kreatif, termasuklah gaya menyindir AJKO. Hahaha! Terbaik! Kami dari pihak AJKO berbangga ada juga yang dapat di ingati oleh setiap pelajar atas segala tindakan kami.

Pengarah turut menlahirkan rasa gembira dengan perkembangan pelajar. Beliau sebenarnya mengharapkan pelajar-pelajar berani tampil ke hadapan, tidak kisah ingin berucap, menyanyi, bersajak, berlakon. Matlamat program ini adalah untuk menzahirkan sifat keberanian pelajar KMKulim. Selaras dengan Moto | Menjana pelajar intelek berketrampilan.

Majlis penutup MPPB. Saya berucap berdasarkan teks ucapan di skrin. Saja meniru gaya Pengarah KMKulim, Tn. Hj. Ruslan Bin Abdul Shukor. Sambil berucap jeling mata di kerusi bahagian duduk pengarah. Tangan beliau tidak berhenti menulis sesuatu. Menambah rasa cuak di hati. Kemungkinan besar untuk memberi komen tentang ucapan saya selepas ini.Penghargaan

Apa pun, Majlis Penutup kali ni mendapat komen positif dari cikgu-cikgu. Katanya tak nampak skema sangat. Dengan persembahan nyanyian dari wakil pelajar persediaan UMK dan sketsa dari wakil pelajar Matrikulasi. Bagi saya, lagu yang didendangkan itu cukup bersemangat, menuju ke mercu cita-cita. Kalau boleh semangat seperti itu terus mekar dan wujud sehingga akhir pengajian. Sehinggakan bonda Khairiah mengatakan saya semakin kurus menguruskan minggu pengurusan pelajar ini. 😀

Susun BataPetang itu beriadah dengan sukan rakyat. Pengarah turut menceriakan program petang itu. Tugas saya petang itu adalah memantau permainan susun bata. Pelbagai gelagat, strategi, cara dilakukan semata-mata untuk cepat sampai ke penghujung garisan. Sampai ada yang berdarah tangannya. Kesian pula.

Tak kurang juga kami bermandi tepung. Segalanya bermula dari cubemate saya. ceyt! Niat menjadi cameraman terkubur, habis dengan kamera pun bermandi tepung. adoi.Mandi Tepung

Taklimat qiamulail oleh ustaz Zural. Terpaksa akur dengan nasihat cikgu Kamal. Kami sedar AJKO hanya perlu mengikut arahan. Jadi disebabkan kerana mengikut arahan, ustaz Zural sempat menghabiskan sesi taklimat sehingga jam 10.20 malam. Program diteruskan dengan sesi penerangan oleh taiko aka cipu merangkap Ketua Unit Disiplin Pelajar. Mungkin ada yang terkejut, segala perancangan, lakonan adalah yang terbaik. Siap ada yang mengaku mengambil jurusan kejuruteraan air pengkhususan singki. Kesemua yang berlakon dengan identiti berlainan sudah pun berterus terang serta memohon maaf. Kebanyakan AJKO awal begerak ke kampung masing-masing atas komitmen lain.

Post mortem pun tidak terlalu lama. Pengarah menjemput semua AJKO untuk jamuan di rumah beliau. Post mortem tamat jam 11.45 malam. Sempat juga kami bekas pelajar kuliah F sesi 2009/2010 bergambar. Saya rasa kuliah kami yang paling banyak ahlinya yang menjadi AJKO. Sesi lepas pun sama. Ada 2-3 orang AJKO yang tiada dalam gambar ni.Kuliah F

Jumaat (27 Mei 2011)

Qiamulail. Terbaik la program ni. Banyak juga yang hadir. Teruskan usaha untuk istiqamah dalam menuntut ilmu disamping mengamalkan solat malam. Setiap usaha kita sentiasa diperhatikan oleh Allah. Semoga terus memohon keredhaan Allah.Qiamulail

 Sesi bersama AJKO. Sepatutnya ada, tetapi kami lupa, hari jumaat bukan semua staff bekerja. Tak jadi hendak buat tayangan video. Terpaksa la buat aktiviti riadah. Pagi-pagi dah kena menari. Hahaha! Sepatutnya sesi ni semua AJKO berucap kata-kata terakhir serta komen mereka terhadap MPPB ini.

Penjanaan Kreativiti. Sepatutnya program ini bukanlah program untuk sketsa, drama atau apa-apa yang berkaitan dengan lakonan. Penjanaan kreativiti ini sebenarnya untuk gerakan atau formasi berkumpulan. Kemungkinan di salah erti oleh pelajar. AJKO juga tidak cukup jelas dalam perkara ini. Maka, berlaku la pelbagai adengan di atas pentas. Kadang-kadang tidak cukup masa. Mana tidaknya, 8 minit itu bukannya lama. Memang secara logiknya khas untuk formasi gerakan pelajar secara berkumpulan.

Setiap kumpulan diberi tema tertentu bedasarkan keadaan dan isu-isu semasa. Kemungkinan dari segi nama program yang tidak sesuai. Cikgu yang menguruskan program ini juga mengakuinya. Sesi depan program ini perlu di teruskan agar dapat menjana pelajar yang lebih kreatif. Cuma memerlukan penjenamaan semula namanya. Saya ditugaskan bersama Farhana untuk memantau kumpulan kreatif 10 mewakili LDK 46-50. Sesi pagi sahaja yang mampu saya pantau, petangnya terpaksa memantau di dewan. Susun atur majlis malamnya.Adam & Cipu

Maka dengan tamatnya Persembahan Penjanaan Kreativiti, berakhir juga minggu pengurusan pelajar baharu sesi 2011/2012. Pelajar di sajikan dengan video yang disediakan khas oleh abang Mike chang, taiko, haikal dan adam.

Akhir KataAkhir kata | Jadilah kita hamba yang sering berdoa, jangan menjadi hamba yang sombong untuk berdoa. Sebaik-baik pergantungan hanyalah pada Allah. Setiap daripada kita mampu berusaha, setiap dari kita juga ada tahap usahanya tersendiri. Kita bukan tuhan, jika awal-awal sudah mengatakan matrikulasi ini susah, sebabnya kita belum lagi berusaha. Ini kata-kata pengarah sejak zaman pengajian saya lagi sehingga sekarang, ayat masih tidak berubah.  🙂

Selamat maju jaya saya ucapkan kepada semua pelajar sesi 2011/2012. Sekalung penghargaan juga kepada semua AJKO diatas kerjasama yang diberikan. Semoga semua daripada kita memperoleh pengalaman yang bermakna.

Kumpul sebanyak mungkin ilmu di sana, bukan sahaja akademik tetapi ilmu kepimpinan. InsyaAllah anda tidak akan rugi. Sangat seronok berukhuwah dan berjemaah dalam melakukan sesuatu. Kita tidak akan berasa keseorangan. Dengan keberadaan sahabat di sekeliling kita yang masing-masing mempunyai matlamat tersendiri, kita akan berasa lebih bersemangat untuk mencapai matlamat kita juga.

Kumpul IlmuJadilah kita seperti bintang yang dilempar ke langit menjadi kejora, di lempar ke laut menjadi mutiara. 😀