2010-2013, Tiga Kali Mengundi

Lama tidak update, pertama sebab dah lama tak sentuh papan kekunci. Kedua, kepenatan bekerja, berada di rumah waktu malam pun tidak mampu menekan punat ‘power’ komputer. Apapun, selamat menonton video. Pada saya, sangat terbaik penghasilannya. Saya pun tidak mampu menghasilkan video sehebat ini dalam kepimpinan saya yang lepas. Best of luck. All da best! #MovingForward …

Baca lagi2010-2013, Tiga Kali Mengundi

Hanya Sedikit Perubahan, Padah Menimpa Gerakan

Hanya Sedikit Perubahan Berdasarkan senario politik semasa serta iklim gelombang gerakan mahasiswa hari ini menunjukkan pelbagai unjuran perbezaan. Jika kita amati berdasarkan tulisan-tulisan orang terdahulu, video-video yang dilampirkan bersama, soal kuantiti pasti tidak terlepas pandang. Kenapa kuantiti? Jika kita lihat di awal 70-an, hanya beberapa kampus, institusi pengajian tinggi sahaja yang wujud. Bilangan penuntutnya juga …

Baca lagiHanya Sedikit Perubahan, Padah Menimpa Gerakan

Sekatan Bukan Jalan Terbaik!

Agenda perubahan mahupun transformasi dari 2 belah pihak dapat kita rasai auranya. Selaku mahasiswa & anak muda, saya khuatir apabila melihat sebahagian daripada generasi muda hari ini lalai dalam menunaikan tanggungjawab mereka. Ada yang mendakwa, Mahasiswa turun berhimpun dalam Himpunan Kebangkitan Rakyat perosak negara. Ada yang mendakwa, Mahasiswa yang tidak turun berhimpun mahasiswa yang lembab …

Baca lagiSekatan Bukan Jalan Terbaik!

Perwatakan Milik Peribadi

[Gambar sekadar hiasan] Realiti hari ini, kita terlalu cepat menghukum orang, memberi label terhadap perlakuannya. Dalam masa yang sama, kita juga merasa sangat marah apabila diberi label yang kita sendiri tidak suka. Dalam kehidupan tiada pernah sempurna, sedangkan anak muda seperti kita ini sentiasa melakukan kesilapan. Salah sikit ditegur oleh orang tua. Namun, tidak semua …

Baca lagiPerwatakan Milik Peribadi

INILAH JALANKU

INILAH JALANKU Jelas beberapa ketika dahulu, saat kita memulakan langkah kecil ke pagar sekolah rendah. Meniti kehidupan sebagai pencari Ilmu. Tika itu, tiada rasa dibenak hati melainkan rasa gembira dapat bersama rakan sebaya. Berderap langkah kaki menuju tekad yang sama, “Kejayaan Harus Kita Miliki”. Dalam meniti kehidupan, dari hari ke hari, kita sedar bahawa impian …

Baca lagiINILAH JALANKU

Apa Erti 21 Tahun Bagi Fikri?

Apa Erti 21 Tahun Bagi Fikri? 2 tahun yang lalu, “Mak, nanti fikri nak pilih yang dekat-dekat je la” – kata fikri kepada emaknya. “Baguslah, boleh balik selalu, cukup lah dah jauh-jauh sebelum ni” – balas emak pula sambil meneliti buku-buku latihan anak muridnya. Acap kali aku melihat kudrat si ibu, kadang-kadang bersengkang mata semata-mata …

Baca lagiApa Erti 21 Tahun Bagi Fikri?

Ke Mana Kau Menghilang?

Takutnya bukan sebarang takut, kerana takut akan bayangnya sendiri. Semangatnya bukan sembarangan, kerana semangat tidak akan berkekalan. Elemen tarbiyyah bukan mainan, kerana dengan tarbiyyah hati-hati akan sentiasa kuat pegangannya. Anak muda ( ‘فتي’ ) yang disebut-sebut dalam ayat Al-quran dipetik daripada surah Al-Anbiya : 60, merupakan anak muda yang sedar jiwanya. Anak muda yang ingin …

Baca lagiKe Mana Kau Menghilang?

Hakikat Pertemuan

Setiap pertemuan pasti menemui perpisahan. Begitulah ketetapan yang sudah pasti, segalanya berpasangan. Tiada yang kekal dalam dunia ini.Tidak pula bermaksud ukhuwah ini hanya terhenti setakat ini sahaja. Ukhuwah ini sangat dirindui bukan kerana faedah yang diperoleh dengan kesenangan. Tetapi, ukhuwah ini diteguhkan dengan ketetapan hati serta keyakinan yang tinggi terhadap janji Allah terhadap hambaNya yang …

Baca lagiHakikat Pertemuan

Rezeki Pacat dan Manusia

Telahan orang, tiada siapa pun yang mampu menangkis perkara tersebut. Persepsi demi persepsi menimpa diri. Saya bukan seseorang yang ahli dalam bidang motivasi, apatah lagi dalam memberi keyakinan kepada orang lain bahawa saya ini orang yang bermotivasi. Alhamdulillah, hari ni sempat juga menekan setiap butang di papan kekunci. Menaip dengan penuh teliti dan aman. Syukur …

Baca lagiRezeki Pacat dan Manusia